Nagyon kevesen vagyunk, akik belegondoltak már kerekesszékes társaink mindennapos megpróbáltatásaiba. Itt nem csak a magas padkákra, az elfoglalt mozgássérült helyekre és az akadálymentesítetlen feljárókra gondolok, sokkal inkább a lehetőségekre. Hogyan sportolnak, közlekednek kerekesszékben élő emberek, milyen választásaink vannak és mekkora a piac, ami kiszolgálja őket? Ezen kérdések kutatása közben találtam rá egy új fejlesztésre, ami nemcsak választ ígér, de kicsit a jövőbe is betekintést enged.
A frissen, baleset után kerekesszékbe kerülők sokszor hangoztatják, hogy "ebből a székből én még kiszállok", pedig ez nem egy megfázás, amin néhány hét után túl van az ember. A düh, tagadás, elfogadás fázisai után mindenkinek el kell döntenie, hogy mihez kezd az életével. Vesz egy „joystickos” széket, amivel kényelmesen elközlekedik erőkifejtés nélkül, vagy a klasszikus kerekesszékes megoldást választja. Utóbbinak természetesen vannak feltételei, hiszen a baleset, születési rendellenesség vagy egyéb betegségek esetén korlátozva lehetnek azok az izmok, amik a hajtásban szerepet játszanak. A mozgássérültek jelentős része, több ezer fő viszont nagyon aktív. Ők azok, akik ugyanúgy élik mindennapjaikat, ahogy mi, „járók”. Autót vezetnek, dolgozni, iskolába járnak, gyereket nevelnek, bevásárolnak, hétvégén kirándulni mennek, folyamatosan mozgásban vannak. Táncolnak és sportolnak is a kosárlabdától kezdve a biciklizésig. A bicikli viszont a mindennapi életben nem csak egy sporteszköz, hanem hasznos közlekedési eszköz is lehet.
Az aktív kerekesszékeseket célozza meg és nekik kíván alternatívát nyújtani a Stringbike névre keresztelt magyar startup vállalkozás. A név már sokaknak ismerős lehet: voltak már a hónap startup vállalkozása és fejlesztésükkel alapjaiban változtattak meg a ma ismert biciklizés fogalmát. Nem csoda, hiszen valóban nagy innovációk régóta nem voltak már a bringás érában. A Stringbike fejlesztésének lényege, hogy egy speciális zsinórral helyettesítik az egyébként különleges rendszerben működő, hajtásban szerepet játszó láncot, ezzel téve a bringázás élményét sokkal finomabbá, élvezhetőbbé és dinamikusabbá. Bár maga a hajtásrendszer első ránézésre sérülékenynek tűnhet, egyáltalán nem az. A két egymástól független hajtáson megfeszülő zsinór a körülményektől függően 500-1500 kilométert bír, ami egy átlagos kerékpárosnál 1-2 teljes szezon is lehet. Szakadás esetén pedig nem balesetveszélyes és a láncnál sokkal könnyeben, 2-3 perc alatt, szerszám nélkül, tiszta kézzel cserélhető. Az előnyök része itt még nem ér véget, a lánc kattogását, rezgését elfelejthetjük, a kerékpár gondozása, ápolása pedig minimális erőfeszítést igényel, vagy annyit sem. Az olajfoltos trikót pedig csak emlékbe kell megtartanunk.
Bár a vállalat minden kerékpár típussal foglalkozik a fixi jellegűtől a sokcélú mountain bike-on át a designer termékekig, nekem a handbike-ok keltették fel különösen a figyelmemet. Ahogy a cikk elején írtam, az aktív mozgássérültek aránya a lakosságon belül néhány tized százalék Magyarországon és világviszonylatban is, de ez sok ezer embert jelent, akik számára egy hasonló fejlesztés alapvető életminőségbeli változást jelenthet. Ahogy a bicikliknél, a kerekesszékek és a kézzel hajtott handbike-ok esetében sem történt alapvető változás. Az eszközök könnyebbek, szebbek, kényelmesebbek, de alapjaiban szinte ugyanúgy működnek, mint sok-sok évvel ezelőtt.
A Stringbike itt képes volt változtatni és az említett hajtást átültetni a handbike-ok világába is. A zsinórhajtás előnyei közül számos jellemző megmaradt a lineárisan állítható sebességváltástól kezdve a dinamikus, kényelmes utazásig. Nagyon fontos, hogy a körköröstől eltérő, „toló-húzó” mozgás miatt nagyon sok olyan ember számára vált elérhetővé a mozgás, könnyed helyváltoztatás, aki korábban nem tudott handbike-kal közlekedni valamilyen sérüléshez köthető probléma miatt (súlyos gerincferdülés, derék vagy kötött váll- illetve könyök izület). Akár szűk mozdulatokkal, gyenge izomzattal, (extrém esetben pusztán „csuklóból”) is hajtható, hiszen a teljes mozdulat végigviteléhez sem kell nagy erőkifejtés. A sebesség természetesen az említett mozgás teljessége és gyorsasága szerint változik 1-30 km/h-ig. A Stringbike handbike-ja rendkívül egyszerűen csatlakoztatható a kerekesszékhez, ezáltal elérhetővé teszi mindazokat az előnyöket a kerekesszékesek számára, amit a „járók” számára a bicikli tud nyújtani (gyorsabban, kényelmesebben, nagyobb távolságra tudok eljutni a célomhoz).
Nagyon örülünk, hogy egy magyar startuphoz köthető ötlet eljutott a megvalósításig és hasonlóan a Route4U nevű kerekesszékesek számára készített közösségi navigációs szoftverhez nagy sikereket könyvelhet el, segítve ezzel a mozgáskorlátozottaknak. Kifejezetten szurkolunk a Stringbike azon terveihez, hogy a világpiaci megjelenéssel párhuzamosan a eszközhöz az Egészségbiztosító bevonásával 80%-os támogatással vagy teljesen ingyenesen juthasson hozzá az aktív életet élő, rehabilitációra, egészségmegőrzésre nyitott magyar kerekesszékes közönség is.
M.
Hova tovább?
NATÍV METHOD - LOVAKKAL A SZAVAKON TÚLRA
VÉGE A 3D-NEK, A HAJLÍTOTT IS MEGHAL?
ELÉG MENŐ EHHEZ A FÜLED? - BEOPLAY H4 ÉS BEOLIT 17 TESZT
SAMSUNG GALAXY S8 - BIZTOS NEM ROBBAN AKKORÁT
Kövessetek minket Bloglovin'-on is, hogy ne maradjatok le egyetlen blogbejegyzésről sem!
Haverkodjunk Facebookon is: WWW.FACEBOOK.COM/COLORCAMMAG
Instagram: @COLORCAM_M és @COLORCAM_WS
Kérdésed vagy észrevételed van? Esetleg figyelmünkbe ajánlanál valamit?
Oszd meg velünk kommentben vagy írj a HELLO@COLORCAM.HU-ra!