Nem fogunk átmenni tényfeltáró tudósításokkal foglalkozó blog oldalba, mégis úgy érzem elkerülhetetlen, hogy röviden foglalkozzunk a tegnapi nap folyamán az index.hu főoldalán megjelent cikkel, melyben a NÉBIH ellenőrzést tartott egy Tolna megyei üzemben. Miért? Mivel az egészséges életmód és táplálkozás egyre nagyobb hangsúlyt kap, amiért súlyos pénzeket kérnek el. A média mégis inkább hangos a politikai üzelmektől és jóval kevesebb szó esik a minket veszélyeztető ételekről és alapanyagokról, amikkel nap mint nap találkozunk a boltok polcain.
Én ebből kivonom magam, inkább foglalkozom azzal, hogy mit eszem, mivel táplálkozom, milyen alapanyagokat szerzek be. És mielőtt azt hinnénk, hogy ebben az ágazatban mindenki tiszta szűz és ártatlan, megemlíteném, hogy itt is ugyanúgy működik a marketing. Csak máshogy. Nincs óriásplakát, nincs TV reklám. Mégis nagy pénzekről beszélünk. Hiszen szájról-szájra, fórumról-fórumra terjednek a legújabb módszerek. Az egészség mindannyiunk számára fontos. Lassan mindenki allergiás valamire, és próbálunk kiutat találni, kapaszkodni. Ilyenkor elmegyünk egy bio boltba, és hallgatjuk az eladót. Ő pedig meggyőz minket, hogy milyen jó termék ez meg az. Egy ismerősöm télen mondta, hogy rá akar állni a bio dolgokra. Hirtelen felindulásból tisztulni akart. Elkísértem bevásárló útjára, de nem akartam beleszólni nagyon, mit csinál. Egy igényes, szép bolt az V. kerületben, gyönyörű, minőségű áruk sorakoznak a polcokon. Az egész marketing azt sugallja, hogy mi most egy különösen jól kezelt, gondos minőségi tanúsítvánnyal rendelkező gyümölcsöt veszünk meg. Kedves ismerősöm boldog arccal pakolta kosarába a dolgokat. Én halkan az eladónál arról érdeklődtem, honnan jön az árú és bio-e. Kiderült, hogy a méregdrága ár ugyanazt a nagybani terméket takarja, melyet a piacon harmad annyiért is megkaphatnánk.
De vissza a NÉBIH videóhoz. Hiszünk és bízunk a méregdrága termékben és címkében. A védjegyben, a tanúsítványban, amit lehetőleg egy nagy pecsnivel tűntetnek fel a terméken egy jól látható helyen. És jön a pofára esés. Nem hogy megvédtük az egészségünk, de talán sokkal károsabbat (t)ettünk, mintha azt fogyasztottuk volna, amit korábban.
A cikkben nem említenek nevet, de a videóban feltűnik a terméknév, és pár kattintás után minden infot elérhetünk a cégről. Megdöbbenés. Ha valaki azt gondolná, hogy egy utolsó falu raktárában lévő pár zsák lisztről beszélünk, melyet vidéki boltokban terítenek, az most nagyot téved. Jómagam is többször találkoztam üzletekben a címkével. Egy paleo-olyan márkáról beszélünk, mely országos szinten talán a legnagyobb tételben szerepel a boltok polcain.
A videot megnézve, mintha egy 20 éve bezárt gyárat látogatnánk. Pedig a felvétel hó elején készült. Itt, patkány tetemek között készítik az egészségesebb életmódra vágyók vagy kényszerből arra váltók számára a különböző paleo termékeket. Szőlőlisztet, őrölt lenmagot, és egyéb dolgokat.
De kik ők?
A címkén a Solio Kft. szerepel mint forgalmazó és gyártó.
1981-ben alakultak. A különleges olajokra szakosodott Kft. külön kiemeli a legnagyobb vásárlóját, az Interspar áruházláncot, de szerepel itt a TEVA Gyógyszertár Zrt. is, ahol minősített beszállítók. Ki adta vajon a minősítést?
Nemcsak Magyarországra, de Európa számos országába is szállítanak, úgymint Olaszország, Svédország, Csehország. Tehát nem mondhatjuk, hogy nagyon balkáni a hangulat.
Gondolnák, hogy a „Minőségi helyi élelmiszer” védjegynek szinte semmi köze az élelmiszer minőségéhez?
Íme: http://szekszarditermek.hu/vedjegy
Aki nem akarná végigolvasni, annak kiemeljük a lényeget. Ahhoz, hogy valaki megkapja ezt a védjegyet, elegendő, ha a megyében termel, csomagolása nem szennyezi a környezetet, és befizeti a jelképes vizsgálati díjat. Ami csupán annyiból áll, hogy a beküldött mintát szakemberek kiértékelik, SZÜKSÉG ESETÉN helyszíni szemlét tartanak. Tehát igen kicsi a valószínűsége, hogy bármikor is ellátogassanak az üzembe.
Ehhez képest a vásárlók felé a következőt kommunikálják: aki a védjeggyel ellátott terméket vásárolja, biztos lehet abban, „hogy kiváló minőségű, biztonságos eredetű, egészséges helyi élelmiszer”-t vásárol. Ez így mind vastag betűvel. Pedig ezek közül egyiket se vizsgálták, csak vizsgálhatják.
A Paleo-termékek honlapján a GYIK-nél szintén egy érdekes önigazoló védjegyet találtunk.
http://www.paleotermek.com/Pressartikel.html
„A Bellandor és a Solio cégek az olajosmag présmaradék lisztek széles skáláját állítják elő, és forgalmazzák. A gyártás során a leglényesebb egészségügyi és technológiai előírásokat is betartják.
Sajnos, mint minden úttörő tevékenység esetén, a Paleo-lisztek piacán is sok ellenőrizetlen és félrevezető információkat továbbadó termék jelent meg.
Ennek kivédésére bejegyzésre került a Paleo-Termék Ž védjegy, amely garanciát jelent a termékek minőségére, és a Paleolit-Étrendben történő felhasználásukra.
A védjegyet csak olyan termékeken tüntethetik fel, amelyek alkalmasságát, egy a Paleolit-Étrendben jártas szakmai bizottság jóváhagyta. A védjegy jelenleg a csak a Solio által gyártott és a Bellandor Kft. és a Solio Kft. által forgalmazott Paleo-lisztekre és olajokra vonatkozik!”
Magyarul kreáltak maguknak egy védjegyet, ami legitimizálja őket. Sajnos sok esetben mi fogyasztók csak végigfutjuk ezeket a szövegeket, és bedőlünk ezeknek a szavaknak. Bele sem gondolunk, hogy valójában mit olvastunk.
Itt pedig egy rövid riport Palcsó Gáborral, a Solio Kft. ügyvezetőjével:
http://szekszarditermek.hu/component/comprofiler/userprofile/Solio%20Kft_
A video régebbinek tűnik, és bár kevés részlet látszik, ez az üzem sem mutat makulátlan képet.
A Bellandor Kft. szintén forgalmazója a terméknek. Ők Páty külterületén egy lovasközpontot vezetnek, ahol úgy tűnik, nagy gondot fektetnek a természetre, egészségre. Valószínűleg nem csak a nevüket adják a termékhez, hiszen hangsúlyozottan reklámozzák a szőlőmag és egyéb liszteket, ám lovak számára. Ebből gondolná az ember, hogy egy újabb szűrőn is átmegy a termék, ha már más felhasználási területre is kerül. Vagy mégsem?
Rengeteg a kérdés, de leginkább az, hogy mennyire hihetünk a szemünknek? Mennyire hihetünk annak, amit elénk raknak? Tisztább, szebb, jobb világ. Erre vágyunk. Ám tudjuk mit eszünk meg valójában? Vagy csak hinni akarjuk, hogy amit fogyasztunk, az egészségesebb.
Dani
Haverkodjunk Facebookon is: WWW.FACEBOOK.COM/COLORCAMMAG
Instagram: COLORCAM_MAGAZINE
Kérdésed vagy észrevételed van? Esetleg figyelmünkbe ajánlanál valamit?
Oszd meg velünk kommentben vagy írj a HELLO@COLORCAM.HU-ra!