Minden, ami giccs – koreai szépséghullám

Megjelent: 2015.03.25. 13:48
Írta: colorcam

Imádom a giccset: kézzelfoghatóvá és megtapasztalhatóvá teszi a fölöslegesség fogalmát. A giccs olyan elemek összhangja, amelyek eredendően nem arra hivatottak, hogy bármivel is összhangot képezzenek. Formák, alakok, anyagok, csillogó kiegészítők, masszív színek: amelyeknek külön-külön mind relevanciájuk van, ugyanakkor együtt káoszt alkotnak. Gondoltam én egészen addig, amíg a véletlen a szemem elé nem sodorta a Kpop műfaját.

g_dragon_bigbang_hip_hop_k_pop_korean_kpop_pop_52_1920x1080.jpg

A Kpop egy olyan távol-keleti (koreai) zenei és divat stílus, amelynek az esszenciáját adja a giccs. Ha megfosztanánk tőle, megszűnne létezni, mint műfaj. Nem gondoltam volna, hogy valaha létjogosultságot szavazok a hardcore túlzásnak, de ez esetben nyugodt szívvel tettem.

kpop3.jpg

A Kpop képviselői az európai szem és szépérzék számára összeegyeztethetetlen dolgokat fűzik fel egy láncra, ötvözve a kemény rock vonalát a feminin férfi jelenségével. A kemény ritmusokat a tömény csillogásba fulladt, festett hajú és erősen sminkelt fiúkkal. Találtak egy kapcsot e dolgok között, és ezt olyan természetességgel prezentálják, hogy egy vadonatúj percepciós élmény jön létre. Ez a kreativitás: meglátni azt, amit mindenki más látott már, de úgy gondolni rá, ahogy még senki sem tette.

kpop1.jpg

Az úgynevezett „virágfiúk” hódítóútja a 2000-es évek elején indult, és lavinaként söpört végig Koreán. Ráadásul diadalútjának egyik sarokpontja pont a női nem volt. Korea patriarchális társadalmában a női szerep egyértelműen alárendelt (volt). A házasság előtti szex tabu, utána azért tabu, mert csak négy fal között a férjjel történhet meg, és ha megvan a gyerek, akkor onnantól kezdve a nő anya és nincsenek vágyai. Ennyi. 

Ebbe a szigorú rendbe robbant bele a gazdasági válság, amikor a női erőforrások értéke bizony megnőtt, és nyíltabbá vált a világ egyéb tájaival kialakított kulturális és gazdasági viszony. A labdát pedig könyörtelenül lecsapta a Koreában megrendezett 2002-es foci VB. Példátlannak bizonyuló médiavisszhanggal debütált a szabad tartalomgyártás az eseménnyel kapcsolatban, büszkén prezentálva több tízezer sikongatva szurkoló koreai hölgyet, akik egy testként és lélekként éltették Korea első ’virágfiúját’, An Dzsonghvant, aki hosszú fürtjeivel és selymes kinézetével valami teljesen új férfi ideált testesített meg, mindamellett, hogy focistaként a férfiasságot szimbolizálta. A sportoló azonnal meghódította a női szíveket.

an.jpg

Ma már Korea a világ férfikozmetikum-piacának 20%-át adja. A férfiak teljes természetességgel hordják magukkal a sminkkészletet, és a munkaerőpiac is javában élteti a szépség fontosságát. A Korean Air például minden évben sminkelési tanácsokkal látja el a férfi utaskísérőket a legújabb trendeknek megfelelően, a leggyönyörűbb és sikeresebb Kpop énekesek pedig lelkesen támogatják a kozmetikai cégeket nyereségük növelésében. Nem véletlenül: ők testesítik meg azt a tökéletességet, amely ideálként szilárdult meg a társadalomban. Egy 2013-as kutatás szerint a dél-korai férfiak (!) összesen 900 millió dollárt költenek évente kozmetikai szerekre. Ezért is nevezik őket (a szépséget mindenek fölé helyező pasikat) az ’ápoltak törzsének’.

makeup.jpg

Mi ösztönösen párhuzamot vonunk az európai metroszexuális és nőies férfiak, illetve a koreai ’virágfiúk’ között. Ami érthető, de nem igazolható. A kettő két külön platformon létezik, és az összehasonlítási alap bár adja magát, nem állja meg a helyét. A ’virágfiúk’ létezését teljesen más indokok és okok igazolják. És bár megjelenésben felfedezhetjük a hasonlóságot közöttük, a képviselt üzenet más: a ’virágfiúk’ ezzel az önkifejezési móddal pont, hogy a férfiasság és a siker megtestesülése felé vezető utat járják – és képviselik. Ez a lét egy olyan paradigmaváltás eredménye, amely nem szubkultúraként létezik, hanem egy egzisztenciális újjászületést szimbolizál, amely legitimálva van, és a férfi címszó mellett akár helyet is kaphatna a szótárakban (legalábbis azon a területen).

taemin-danger-fashion.jpg

Éppen ez az önmagukba vetett bizonyosság a forrása annak, hogy a Kpop érvényessé és hihetővé válhatott. Nem ráaggatták a giccset, hanem eredendően abból született meg.

És íme, akkor következzen két kpop-klip, hogy minden kedves Olvasó értse, hogy kik is azok a virágfiúk… :)

 

 

 

Eszti 

 

Ha tetszett, olvasd el ezt is: 

A SZÉPSÉG FÁJDALMAS ÁRA

FELFALJUK ÁZSIÁT 1. - RAMENKA

FELFALJUK ÁZSIÁT 2. - YAMATO

 

Haverkodjunk Facebookon is: WWW.FACEBOOK.COM/COLORCAMMAG

Instagram: COLORCAM_MAGAZINE

Kérdésed vagy észrevételed van? Esetleg figyelmünkbe ajánlanál valamit?

Oszd meg velünk kommentben vagy írj a HELLO@COLORCAM.HU-ra!

A bejegyzés trackback címe:

https://colorcam.blog.hu/api/trackback/id/tr337232039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mocsár 2015.03.26. 12:26:12

Hát ennél találóbb klippeket is választhattál volna. És hogy a legnagyobbak... Hát, DG még talán odatartozik a Big Banggel, de a Shinee... Super Junior? Dong Bang Shin Ki? JYJ?

cloverwl 2015.03.26. 23:51:26

Én túlzásnak tartom giccsnek nevezni a koreai zenét, aki csak ezt látja benne, azt csak sajnálni tudom, de ha már kritizálnak valamit nem ártott volna jobban belemélyedni a témába. Nem véletlen hívják a koreai énekeseket, "sztárokat" bálványoknak (idol), ugyanis többségében példát is mutatnak, ha mással nem is, a rengeteg munkával. De meg lehet nézni azt is, hányan adakoznak, vagy segítenek valami jótékony eseményt, ami azért már önmagában példamutató. És mi az, hogy giccs nélkül nem létezne mint műfaj? Még videóklip nélkül is találni olyan zenét/dalt, amiben nem csak az énekes hangja, de a dalszöveg, vagy a zenei aláfestés is lenyűgöző. Két videóklipből nem lehet véleményt kérni, ott van a CN Blue és az FT Island, mindkét együttes énekesének remek hangja van, ők maguk zenélnek is hozzá és a dalok se utolsók. Vagy a Super Junior, Beast, Infinite, vagy korábbi együttesekből az SS501, és ez csak egy nagyon kicsi töredéke a példáknak. Nem minden videóklipben vannak kisminkelve se, de ha jól áll nekik, akkor miért ne sminkelnék magukat? Ott legalább adnak a kozmetikumok minőségére is, és fontos nekik az ápoltság is, ez mióta gond? Vagy ma már bűnnek számít, hogy adnak magukra és öltözködés terén esetleg van stílusuk? Mert nem hétköznapian öltöznek, hanem elég egyedien és változatosan?

Nabila Quincy 2015.03.27. 21:07:01

Ezt most nagyon megszivtad, majd a többi kommentelő elmondja a véleményemet

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2015.04.24. 05:48:49

Kimaradtak az ugyanilyen sémára épült csaj-bandák. 4-6 klónozott negyvenkilós (38) cica ugrál, nyávog amerikai pop előadóktól lenyúlt dallam és hangzásvilágra. (sokszor felismerem a dallamot, és beazaonosítom, melyik az "eredeti" Rhianna dal)
Imádom. A maga módján zseniálisak.
süti beállítások módosítása