Rég volt dolgom konzumgéppel, tehát kaptam egyet. Véleménynyilvánítás közben mindig szem előtt tartom a kütyü piaci árát, a marketing szöveget és az alapján próbálom eldönteni a tényleges tudását az eszköznek.
Ami a külsőt illeti, a formaterv a Sony-tól megszokott ízléses dizájn. Ami a külsőt illeti, nekem személy szerint a mai napig e gyártó termékei imponálnak, immáron több mint 30 éve. Az alapanyagok használata viszont jelentősen romlott az elmúlt évtizedben, leginkább a műanyag dominál. Itt nincs olyan verseny, mint a mobiloknál, ahol az aki a sor elejére akar kerülni bizony nem spórolhat a minőségi kidolgozáson.
Szóval, a plasztikot leszámítva, szép kidolgozás, ergonomikus kialakítás jellemzi, ezt a könnyűnek nem mondható (623g) súlyú eszközt.
A gép egyértelmű erőssége az 50x zoom faktor, optikai képstabival megtámogatva. Igen, 50x. És igen, valószínű a marketingesek ötlete volt, az önjelölt amatőr paparazzik igényinek kiszolgálása. Mégis mi másra lehetne használni ekkora nagyítást? 35mm-re átszámítva (24mm-ről indulva), ez 24-1200mm-nek felel meg. Ez a skálázás szépen hirdeti is magát a tubus felső részén. Még mielőtt túlságosan örülnénk, ilyen átfogás bizony kompromisszumokkal jár. A legfontosabb a szenzor mérete nem lehet túlságosan nagy (kompakt gép ugye), tehát borítékolhatjuk a magas zajszintet. És mivel a gép nem 15 kiló a lencsék mérete is behatárolt, ergo a fényerő sem lehet túlságosan jó. 2.8 ill. 6.3 értékek között mozog, tehát erős zoomolás alatt jelentősen megnő a környezet fényigénye, már ha nem akarunk zajos képeket lőni. De ne legyünk telhetetlenek, mégiscsak egy „utazó” gépről beszélünk.
A módválasztó tárcsa a szokásos lehetőségeken túl a 3D, panoráma, és intelligens automata+ mód is választható. A 3D felvételek nem eltolásos alapon működik, hanem logikai elven, egy plusz leíró fájlt ment el a képpel azonos néven. Sajnos a hatást nem tudtam megtekinteni, megfelelő megjelenítő hiányában.
Az Automata+ mód bevet mindent a sikeres fotó érdekében. Több képet készít sorozatban, majd ezekből pár másodperc alatt próbál elkészíteni egy optimális végeredményt. A legtöbb olyan személy, aki nem tud mit kezdeni a manuális beállításokkal, valószínűleg ezt az opciót fogja a legtöbbet használni. Esti felvételeknél is segíthet, viszont akkor kegyetlenül sok zajszűrést alkalmaz, totál eltaknyolja a részleteket. A panoráma mód csak széles látószögben működik, de négy féle beállítás közül választhatunk: Normál, Széles, 360°, Nagy felbontású, ahol a gépet függőlegesen tartva pásztázzuk végig a fotózandó területet. Ez utóbbi tetszett a legjobban, annak ellenére, hogy néha a képillesztések nem sikerültek elsőre. Ilyenkor érdemes lassabban mozgatni a kamerát.
http://colorcam.delta-triangle.com/sony_hx300/panorama
A manuális módokat nem részletezem, mert mindegyik mai gépen azonos a használatuk. Aki nem tudja mire való az sajnos ettől a teszttől sem lesz okosabb, aki ismeri a használatát annak meg nincs mit taglalni. :) A teljes manuális módot választva ismerhetjük meg leginkább, mit is lehet kihozni a masinából.
Még mielőtt tesztképeket mutatnék, sajnos el kell mondai, hogy csak jpg-ben rögzíthetjük elkészült műveinket, így az utómunka erősen korlátolt. Ha raw nem is, de legalább egy nyamvadt tiff jó lett volna. Ezt még a közel 10 éves DSC-F717-em is tudja.
A kék órában ellőtt képek, még a 80-as iso mellett is kissé zajosak.
http://colorcam.delta-triangle.com/sony_hx300/DSC00132
http://colorcam.delta-triangle.com/sony_hx300/DSC00148
Makró módban lehetőségünk van zoom (limitáltan) és vaku használatára, de alacsony iso mellett elkél a stabil kéz. Ha az apró részleteket akarjuk megörökíteni ez a kis gép remek társunk lesz.
http://colorcam.delta-triangle.com/sony_hx300/DSC00009
http://colorcam.delta-triangle.com/sony_hx300/DSC00020
Pár esti kép az Automata+ -ra bízva, ahol jól látható az erős zajszűrés:
http://colorcam.delta-triangle.com/sony_hx300/DSC00061
http://colorcam.delta-triangle.com/sony_hx300/DSC00062
Végül egy rövid videó teszt, mindenféle utómunka nélkül. Ez utóbbi kijelentés majdnem igaz, de a jeleneteket megvágtuk és feliratoztuk, kiemelve az aktuális funkciókat. Különös figyelmet fordítottunk az újrakódolásra is, minimálisra csökkentve a veszteséget. Kézi felvételek állvány nélkül, változó fényviszonyok között.
Összefoglalva: Ez egy remek kis utazó gép, fényképező és videokamera is egyben. Erőssége az optikai képstabilizátor, amely néha ugyan rángat – ez csak videózásnál számíthat-, de jelentősen jobb, mint amit eddig láttam ebben a kategóriában. Max zoomnál ugyan nehezen talál élességet, de a manuális fókusz Video/ISO módban nagyon jól használható, a Sony Handycam-jei messze elmaradnak ettől. A fókuszkövető is hasznos és relatíve jól működik, szerettem, ahogy teszi a dolgát. Teljes mértékben képes helyettesíteni a hasonló tudású videokamerákat.
Fotózás tekintetében nem voltam elájulva. Ki merem jelenteni, hogy a mai telefonok hasonló, sőt szebb képeket produkálnak, azonos körülmények között. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem elfogadható. Ami miatt mégis versenyképes marad az az 50x optika. A jelenlegi 130 ezer forintos ár kiváló, tekintettel arra, hogy két jó eszközt birtokolhatunk ezért az árért.
Kapunk még nyakpántot, egy töltőt micro usb véggel. Ez pozitív hozzáállás, mert akár a telefonunkat is tölthetjük vele, illetve fordítva is igaz; a telefon töltőjét is használhatjuk. Utazáskor meg elég egy adaptert hurcolászni.
Pro:
- 50x optikai nagyítás
- dönthető és gyönyörű képű LCD kijelző
- videó felvétel
- optikai stabilizátor
- micro usb port az akkumulátor feltöltéshez
Kontra:
- a képstabilizátor néha rángat (videónál számít)
- 80-as iso-nál is zajosodás
- videó módban néha lassú/tévesztő autófókusz
- tömörítetlen rögzítés hiánya
- nincs vakupapucs
- nincs mikrofon bemenet
JORGEE