Sony NEX 7 megateszt - Változatlan erővel

Megjelent: 2013.07.10. 11:38
Írta: colorcam

A NEX-7 ma is a MILC gépek zászlóshajója, pedig a Sony 2011-es modellje. A Sony NEX-7, az Olympus OM-D E-M5,  a Panasonic DMC-es GX1 és a  Fujifilm X-E1 kvartett uralja ezt a géposztályt. A Sony NEX sorozat családfője a 7-es modell a 24 Mpixeles APS-C szenzorával, szép formavilágával és műszaki adottságaival a középkategóriás tükrös gépeknek  is „kesztyűt dob a lencséibe”.  Kis mérete ellenére jól kézre áll. Egy kérdés azonban mindenképpen felvetődik: hol van az az objektívpark, amelyik ezt a szenzort felbontásban kiszolgálja?

 Sony_NEX-7.jpg

Gép a kézben 

Jól simul. A kezelőszervek a helyükön vannak. De nem minden érhető el a multifunkciós gombokon át.  Az első kattintgatás képei szép időben remekül néznek ki. Az elektronikus kereső és az átlagos feladat kihívásában ragyogó képekkel ajándékozza meg a kis mohó kattintgatót. Szép a kijelző, örül a kuncsaft. Ilyen gép kell nekem, gondolja, majd variál a  tekerők, a menüpontok között a gyanútlan örömködő.  Majd egyre beljebb kerül a fotós herceg Csipkerózsika  elvarázsolt sűrű sötét erdejébe, a menüpontok dzsungelébe. Az össze-vissza címezhető, átnevezhető külső kezelőszervek esetében vállon vereget minket Murphy, és kajánul  idézi híres tételét, miszerint, „ha végképp nem megy, vedd elő és olvasd el a használati utasítást!”  Lényeg: a gép nem kezdőknek való. Komoly tanulmányozás után, amire időt kell szánni, azért megszelídíthető a szerkezet. Akkor viszont nagy képek gazdái lehetünk, mert briliáns a képminőség.

sony-NEX-7_tilt_lcd.jpg

Gépváz

Nagyon jól kidolgozott, minőségi munka, megerősített, robusztus  objektívdokkoló  fémgyűrű fogadja az objektíveket. A jó és biztos fogást, az akkut és a kártyát befoglaló csúszásmentes markolat biztosítja.

Műszaki adatok:

  • APS-C méretű 24,7 Mpixeles CMOS szenzor
  • ISO100-16000 érzékenység
  • 25 pontos, kontrasztérzékelő autofókusz rendszer, kézi élességállítás
  • Dönthető, fel-le hajtható 3"-os LCD 16:9 oldalaránnyal, 921e képponttal
  • Beépített elektronikus kereső, 1,15× nagyítással, 2,3 millió képponttal
  • Beépített felpattanó vaku
  • Sony rendszerű intelligens vakupapucs
  • 10 kép/mp sebességű sorozat, automatikus expozíció sorozat
  • FullHD videófelvétel 50 progresszív kép/mp, mJPEG vagy AVCHD2.0 tömörítés
  • HDR mód
  • Képi effektek
  • Objektív hibák szoftveres korrekciója (letiltható): torzítás, színhiba, peremsötétedés
  • Sweep Panorama (panorámakészítés a gép egyszerű körbeforgatásával)
  • Arcfelismerés, exponálás mosolygásra
  • SD/SDHC/SDXC és MemoryStick Pro-HG Duo HX memóriakártyák támogatása
  • Lítium-ion akkumulátor százalék pontos töltöttség kijelzéssel

 

Mivel és mit is látunk?

A képérzékelő

A 24,7 Mpixeles felbontású, APS-C méretű EXMOR HD CMOS szenzor 1,5×-es gyújtótávolság szorzót ad, 23,5×15,6 mm-es méretéből adódóan. Legnagyobb felbontásban 6000×4000 pixeles fotókat készíthetünk. Fotózáskor RAW, RAW+JPEG vagy JPEG formátumot választhatunk, utóbbi esetben finom és normál tömörítés is rendelkezésre áll. A RAW fájlok a nagy felbontás miatt elég méretesek, nagyjából 25 Mbyte-ot foglalnak, de minőségi képet is nyújtanak. Az ISO érték széles tartományt biztosít. A gép rendelkezik automatikus pormentesítővel is, hatásfoka gyakorlati tapasztalatok alapján azonban közepes eredménnyel járt.

A fényképezőgép bal felső hátsó sarkába került az elektronikus kereső ( EVF ). A Sony specifikációja szerint 0,5"-os, 2,359 millió képpontos OLED megjelenítő, ami kontrasztos, a feketék megjelenítésében jeleskedik.  A felbontás ebből adódóan: 1024×768 pixel, amiből az élőkép 1024×683 pixel 3:2 oldalaránynál. Így nemcsak a részletesség remek, hanem a látható kép mérete is. Az adatok szerint 1,09×-es nagyítású kereső 29 fokos szög alatt látszó képet biztosít, optikai keresőket közelítve.

sony_nex-7_dials.jpg

Az elkészült kép már nem kapott ilyen komoly támogatást, be kell érni egy 3" képátlójú, 16:9 oldalarányú LCD-t megjelenítő monitorral. A hátlappal egy síkban található, egy zsanéros mechanizmus, aminek köszönhetően felfelé kb. 80, lefelé 45 fokban dönthető. Nagy segítség ez a makró vagy egyéb képi pozíciók komponálásában. A kihajtható változat kellemesebb lenne ennél a zsanéros megoldásnál. A kijelző 16:9 oldalarányú, 921 600 képpont (subpixel), a képi megjelenítéshez, így igazán jó képminőséget biztosít. Az LCD háttérvilágítása ±2 fokozatban állítható kézileg. Menüből automatikus fényerő beállítás is választható, amelynél a teljesítményt egy apró, az LCD bal alsó sarkában lévő szenzor adata alapján állítja be a gép.

Minden üzemmódban fontos szerepet kap a kijelző. Többször kell menüből kikeresni a beállításokat. Persze mindez az akkumulátor számlájára történik. Felvételnél minden szükséges információt leolvashatunk a hátsó LCD-n. Sok menüpont szerint aktiválhatunk többféle segédrácsot, élő hisztogramot és státuszkijelzést. Megjelenik itt a felvételi üzemmód ikonja, a hátralévő képek száma, a képméret és minőség, a videó felbontás, valamint az akku kapacitása. Az alsó sorban a rekeszértékről, záridőről, expozíció korrekcióról és a stabilizátor állapotáról tájékoztat a gép. Bekapcsolható az automata expozíció sorozat, a fénymérési és AF módok, az arc- és mosolyfelismerés, a fehéregyensúly, színeffektusok, érzékenység is. A virtuális horizont által tájékoztatást kapunk a döntési állapotról. Kézi élességállításnál van lehetőség az élek kiemelésére, amely elviekben könnyebb fókuszálást kínál. A keresőt dioptria korrekcióval is ellátták, amely automatikusan átkapcsol az EVF-re, ha a gépet a szemünkhöz emeljük. A beállítás menüben kiválaszthatjuk, hogy fixen az LCD-t vagy fixen az EVF-et szeretnénk-e használni. A kis szemkagyló igen hasznos eszköz, (a dobozban találjuk), erős fényben jó szolgálatot tesz,igény esetén pedig felpattinthatjuk.

sony_nex-7_01.jpg

 

Kezelőszervek

 

A kis váz apró kezelőszerveket enged meg. Egyedül a mutató újra komponált expozíciós gomb, alatta gallérként a bekapcsoló karocska. Mindjárt mellette egy  felirat  nélküli programozható gomb található, amiből még kettő található a gépen.

A belő oldalon két vezérlőtárcsa került egymás mellé. Segítségükkel az idő, a rekesznyílás, majd expokorrekció kezelhető. A gép hátoldalán a kereső mellett a dioptria korrekció, vaku kipattintó és a visszajátszás gomb következik.  Az AF/MF és AEL gomb alatt a menü/vissza funkció érhető el. Jobbra a szélen a videó indítás gomb kapott helyet. A hátsó vezérlő tárcsa felvétel üzemmódban az érzékenységet, lejátszáskor a képeket váltja. Közepén a nyugtázást végezhetjük. Alatta a fókuszterület,  opciók , ok gomb található. Más üzemmódban más funkció állítható vele.

Menürendszer

A Sony NEX-7 menüje ismerős  más NEX vagy CyberShot gépek felhasználóinak. A főmenüben  a képernyőn hat almenü ikon vezeti a fotóst. A számos vezérlőtárcsa és nyomógomb ellenére a fényképezőgép működési módját is itt kell kiválasztani. Mindez kissé nehézkessé teszi a kezelést.  Az első a „Felvételi mód” , második  a „Fényképezőgép”, ahová olyan funkciók kerültek, mint például a vaku üzemmód, az AF terület, az AF/MF kiválasztás, a tárgykövetés, az arc regisztráció és a kijelzővel, EVF-fel kapcsolatos beállítások. A harmadik  kép a  képméret címszó alatt a felbontást, a tömörítést fájlformátumokat (RAW, JPEG) választást segíti.

A második sor első  ikonja  a „Fényerő/Szín” beállításokat teszi lehetővé. Itt beállítható az expozíció korrekció, az ISO érték, a fehéregyensúly, a fénymérés, illetve többek közt a DRO/HDR és a képi effektusok. A következő ikon  a „Lejátszásnál” a képek visszanézése szolgál. Végül egy nagy zsákban, a„Beállítások” menüpontban minden, az összes eddig fel nem lelt szolgáltatás és funkció megtalálható - kissé áttekinthetetlenül tálalva.

A külső gombok és a menü funkciókkal ugyan minden beállítható, de valahogy mégis kaotikus a kezelhetőség. A nagy szabadságfok nem járul hozzá a gyors, könnyű, kézre álló, logikus kezelhetőséghez.  A Sony mintha nem tudná eldönteni, minek is adja a fő szerepet. Gombok vagy a menü? El kéne határozni!

Sony-NEX-7-2.jpg

Fókuszban a fókusz

A NEX-7 a kontrasztérzékelésen alapuló AF rendszert építette be a kamerába. Többféle üzemmódot kínál. A többpontos AF mező kiválasztásakor a gép automatikájára hagyatkozunk. A legközelebbi pont kerül élesítésre, amelyez pedig akár több is lehet egyszerre. Maximum 25 mező közül választ a képernyő középső kétharmadában. A flexibilis pontszerű, manuális AF-pont kiválasztás a teljes képmezőn, kisebb AF-pontokkal. Iránygombokkal terelhető a mezőjelző keret. 17×11, vagyis összesen 187 pontból választható ki egy. A középpontos rendszer csak a középső AF pontra eső témára állít élességet. A menüben arcfelismerő élességállítást is bekapcsolhatunk és az arcok felismerését is megtaníthatjuk. Az automata élességállítás lehet egyszeri, félig nyomott exponáló gomb alatt rögzített  távolságban  vagy folyamatos, úgynevezett követő fókusszal mozgó tárgyakhoz korrigálja az élességállítást. A mellékelt alap obival a rendszer 0 és 20 Fé között megbízhatóan (f/2,8 objektívvel) működött.  Gyengébb fényviszonyok között AF segédfény használatára is van lehetőség, vagy inkább szükség, mert kissé lassú és bizonytalankodó az AF. A markolat belső oldalán a narancssárga fényű LED automatikusan világít az élességállításhoz asszisztálva. Ez 3-4 méterig hatásos támogatás. Több alkalmazásban működött jól az AF, de csökkenő fényviszonyoknál növekedett az életlen képek száma.

Egy MILC –hez hozzátartozik a kézi élességállítás is, ami kombinálható az autofókusszal. A közvetlen kézi fókuszálásra is mód van az exponáló gomb félig lenyomásával. Így a  gép automatikusan állít élességet(mint elő-beállítás), de ez a gomb nyomva tartásával felülbírálható , és az objektív élességállító gyűrűjét elmozdítva manuális módba kerülünk. Ekkor kézzel pontosíthatunk az élességen. Érdekes megoldás, hogy a normál kézi fókusz az objektívgyűrűvel állítható, és a gyűrűt elfordítva a kép közepét cca 6-szoros vagy cca 12-szeres méretben nagyítja a gép..

sony-nex-7-gear-patrol-lead.jpg

Maga a fénymérés a képmező 1200 területén érzékel. A módozatok szokásosak: többpontos, középre súlyozott és szpot.

A sorozat expozíció sebesség a MILC gépek egyik erőssége, hiszen nem kell tükröket mozgatni. De zárszerkezetet igen. Kétféle sebességű sorozat választható a gépen. Átlagos felhasználásra normál üzemmódban 3,5 kép/mp-es sorozatra korlátozták a gépet. A feltupírozott sebesség 10 kép/mp-es ismétlődésre képes, ami igen komoly érték. A 10 kép/mp-es sorozathoz jó kártya mellett is 14-15 RAW kép után számottevően lassult a sorozat. Ingyen nem megy semmi, így ha az elektronika előnyeivel élünk és a tárolt obi torzítás korrekciója be van kapcsolva, akkor 11-12 RAW kép után megállhat a sorozat. Természetesen felkínálja a gép az automata expozíció sorozatot is, 0,3 vagy 0,7 fényértékű lépésekben. A gép ilyenkor három felvételt készít.

A MILC-ek videó képességei is kimagaslóak. Az MPEG-4 nél 640×480 vagy 1440×1080 pixeles felbontások választhatók. Az AVCHD formátum is használható, mely 1920×1080 képpontos felbontást kínál, H.264 tömörítéssel. Egyszerre cca 29 percnyi videó készíthető, és interlace módban 50 kép/mp, progresszív módban 50 vagy 25 kép/mp frissítéssel.

Képminőségre nem lehet panasz. A 24 Mpixel mellet jó felbontást, részletgazdagságot kapunk.  Viszont a nagy pixelsűrűség, az ISO 800 fölött, a bekapcsolható 3 féle zajszűrés mellett esetenként egyet-egyet alkalmazhatunk. A gép 1600-nál is megbízható képeket ad. Normál viszonyok esetén szép, telített színekkel dolgozik. Izzólámpa esetén kissé hajlik a vörös tónusok felé.

A RAW felvételek kifejezetten magas minőségi szintet adnak. Én maradnék is ebben, mert a gépi JPG nem ad olyan szép képeket, mint a RAW-ból konvertáltak. (No, de akkor nem lenne szükség a Light roomra és társaira).

Egy SONY egyrészt mindig kitűnik valami elektronikus különleges ínyencséggel, másrészt ma a piacra effekteket kell kínálni a „Nagyérdeműnek”. Ha az ember nem járatos a digitális képfeldolgozás világában, attól még készíthet „egyedi fotókat”. Gazdag tónusú monokróm fekete-fehér, HDR effektek, lágyított fókusz, részleges szín (kék, zöld, vörös vagy sárga meghagyása, többi szín deszaturálása), retro (szépia kis kontraszttal), lágy high-key, élénk színű, Pop Art stb.

nex71.jpg

Összegezve: a Sony NEX-7 egy igazi MILC, kecses, de jó fogású, nagy tudású, könnyű gép.

Kiváló a képminősége és a felbontása a magas pixelszámból adódóan. Örvendetes, hogy a SONY maradt az 1,5-os szorzót adó APS-C vonalon. Ez biztosíthatja középtávon már bővülő objektívpark használhatóságát. Stabilizátora (érthető módon) az objektívben van. Az AF rendszerre még rá kell dolgozni, mert az Olympus, a Pana és a Nikon osztálytársak fürgébben tornásznak az élességre. A nagy képernyőt időben le kell tiltani, különben akukkal megspékelt övtáskával kell járni. Ugyanis a jószágnak igen nagy étvágya vagy kis kapacitású tápforrása van. A SONY nagyon jó utakon jár a MILC-ek terén a közönség kegyeinek elnyerésében. Ha a gépet még több neki komponált obival toldja meg a vásárló, sok örömöt és jó képeket varázsolhat a csinos kis kaszniba!

 

Pro                                                              Kontra

nagy, fényes, ultra nagy felbontású EVF         sorozat legfeljebb + / -0,3 vagy + /-0,7 EV 
10 fps sorozatfelvétel üzemmódban                komplikált menüszervezés
1080p60/50 videó módban                             movie gomb könnyű véletlenül megnyomni
PASM mód videofelvétel                                AF küzd gyenge fényben is
folyamatos AF videó módban                         korlátozott  natív E-bajonettes obik           

Várkonyi István

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://colorcam.blog.hu/api/trackback/id/tr445398762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása