A NEX-7 ma is a MILC gépek zászlóshajója, pedig a Sony 2011-es modellje. A Sony NEX-7, az Olympus OM-D E-M5, a Panasonic DMC-es GX1 és a Fujifilm X-E1 kvartett uralja ezt a géposztályt. A Sony NEX sorozat családfője a 7-es modell a 24 Mpixeles APS-C szenzorával, szép formavilágával és műszaki adottságaival a középkategóriás tükrös gépeknek is „kesztyűt dob a lencséibe”. Kis mérete ellenére jól kézre áll. Egy kérdés azonban mindenképpen felvetődik: hol van az az objektívpark, amelyik ezt a szenzort felbontásban kiszolgálja?
Gép a kézben
Jól simul. A kezelőszervek a helyükön vannak. De nem minden érhető el a multifunkciós gombokon át. Az első kattintgatás képei szép időben remekül néznek ki. Az elektronikus kereső és az átlagos feladat kihívásában ragyogó képekkel ajándékozza meg a kis mohó kattintgatót. Szép a kijelző, örül a kuncsaft. Ilyen gép kell nekem, gondolja, majd variál a tekerők, a menüpontok között a gyanútlan örömködő. Majd egyre beljebb kerül a fotós herceg Csipkerózsika elvarázsolt sűrű sötét erdejébe, a menüpontok dzsungelébe. Az össze-vissza címezhető, átnevezhető külső kezelőszervek esetében vállon vereget minket Murphy, és kajánul idézi híres tételét, miszerint, „ha végképp nem megy, vedd elő és olvasd el a használati utasítást!” Lényeg: a gép nem kezdőknek való. Komoly tanulmányozás után, amire időt kell szánni, azért megszelídíthető a szerkezet. Akkor viszont nagy képek gazdái lehetünk, mert briliáns a képminőség.
Gépváz
Nagyon jól kidolgozott, minőségi munka, megerősített, robusztus objektívdokkoló fémgyűrű fogadja az objektíveket. A jó és biztos fogást, az akkut és a kártyát befoglaló csúszásmentes markolat biztosítja.
Műszaki adatok:
- APS-C méretű 24,7 Mpixeles CMOS szenzor
- ISO100-16000 érzékenység
- 25 pontos, kontrasztérzékelő autofókusz rendszer, kézi élességállítás
- Dönthető, fel-le hajtható 3"-os LCD 16:9 oldalaránnyal, 921e képponttal
- Beépített elektronikus kereső, 1,15× nagyítással, 2,3 millió képponttal
- Beépített felpattanó vaku
- Sony rendszerű intelligens vakupapucs
- 10 kép/mp sebességű sorozat, automatikus expozíció sorozat
- FullHD videófelvétel 50 progresszív kép/mp, mJPEG vagy AVCHD2.0 tömörítés
- HDR mód
- Képi effektek
- Objektív hibák szoftveres korrekciója (letiltható): torzítás, színhiba, peremsötétedés
- Sweep Panorama (panorámakészítés a gép egyszerű körbeforgatásával)
- Arcfelismerés, exponálás mosolygásra
- SD/SDHC/SDXC és MemoryStick Pro-HG Duo HX memóriakártyák támogatása
- Lítium-ion akkumulátor százalék pontos töltöttség kijelzéssel
Mivel és mit is látunk?
A képérzékelő
A 24,7 Mpixeles felbontású, APS-C méretű EXMOR HD CMOS szenzor 1,5×-es gyújtótávolság szorzót ad, 23,5×15,6 mm-es méretéből adódóan. Legnagyobb felbontásban 6000×4000 pixeles fotókat készíthetünk. Fotózáskor RAW, RAW+JPEG vagy JPEG formátumot választhatunk, utóbbi esetben finom és normál tömörítés is rendelkezésre áll. A RAW fájlok a nagy felbontás miatt elég méretesek, nagyjából 25 Mbyte-ot foglalnak, de minőségi képet is nyújtanak. Az ISO érték széles tartományt biztosít. A gép rendelkezik automatikus pormentesítővel is, hatásfoka gyakorlati tapasztalatok alapján azonban közepes eredménnyel járt.
A fényképezőgép bal felső hátsó sarkába került az elektronikus kereső ( EVF ). A Sony specifikációja szerint 0,5"-os, 2,359 millió képpontos OLED megjelenítő, ami kontrasztos, a feketék megjelenítésében jeleskedik. A felbontás ebből adódóan: 1024×768 pixel, amiből az élőkép 1024×683 pixel 3:2 oldalaránynál. Így nemcsak a részletesség remek, hanem a látható kép mérete is. Az adatok szerint 1,09×-es nagyítású kereső 29 fokos szög alatt látszó képet biztosít, optikai keresőket közelítve.
Az elkészült kép már nem kapott ilyen komoly támogatást, be kell érni egy 3" képátlójú, 16:9 oldalarányú LCD-t megjelenítő monitorral. A hátlappal egy síkban található, egy zsanéros mechanizmus, aminek köszönhetően felfelé kb. 80, lefelé 45 fokban dönthető. Nagy segítség ez a makró vagy egyéb képi pozíciók komponálásában. A kihajtható változat kellemesebb lenne ennél a zsanéros megoldásnál. A kijelző 16:9 oldalarányú, 921 600 képpont (subpixel), a képi megjelenítéshez, így igazán jó képminőséget biztosít. Az LCD háttérvilágítása ±2 fokozatban állítható kézileg. Menüből automatikus fényerő beállítás is választható, amelynél a teljesítményt egy apró, az LCD bal alsó sarkában lévő szenzor adata alapján állítja be a gép.
Minden üzemmódban fontos szerepet kap a kijelző. Többször kell menüből kikeresni a beállításokat. Persze mindez az akkumulátor számlájára történik. Felvételnél minden szükséges információt leolvashatunk a hátsó LCD-n. Sok menüpont szerint aktiválhatunk többféle segédrácsot, élő hisztogramot és státuszkijelzést. Megjelenik itt a felvételi üzemmód ikonja, a hátralévő képek száma, a képméret és minőség, a videó felbontás, valamint az akku kapacitása. Az alsó sorban a rekeszértékről, záridőről, expozíció korrekcióról és a stabilizátor állapotáról tájékoztat a gép. Bekapcsolható az automata expozíció sorozat, a fénymérési és AF módok, az arc- és mosolyfelismerés, a fehéregyensúly, színeffektusok, érzékenység is. A virtuális horizont által tájékoztatást kapunk a döntési állapotról. Kézi élességállításnál van lehetőség az élek kiemelésére, amely elviekben könnyebb fókuszálást kínál. A keresőt dioptria korrekcióval is ellátták, amely automatikusan átkapcsol az EVF-re, ha a gépet a szemünkhöz emeljük. A beállítás menüben kiválaszthatjuk, hogy fixen az LCD-t vagy fixen az EVF-et szeretnénk-e használni. A kis szemkagyló igen hasznos eszköz, (a dobozban találjuk), erős fényben jó szolgálatot tesz,igény esetén pedig felpattinthatjuk.
Kezelőszervek
A kis váz apró kezelőszerveket enged meg. Egyedül a mutató újra komponált expozíciós gomb, alatta gallérként a bekapcsoló karocska. Mindjárt mellette egy felirat nélküli programozható gomb található, amiből még kettő található a gépen.
A belő oldalon két vezérlőtárcsa került egymás mellé. Segítségükkel az idő, a rekesznyílás, majd expokorrekció kezelhető. A gép hátoldalán a kereső mellett a dioptria korrekció, vaku kipattintó és a visszajátszás gomb következik. Az AF/MF és AEL gomb alatt a menü/vissza funkció érhető el. Jobbra a szélen a videó indítás gomb kapott helyet. A hátsó vezérlő tárcsa felvétel üzemmódban az érzékenységet, lejátszáskor a képeket váltja. Közepén a nyugtázást végezhetjük. Alatta a fókuszterület, opciók , ok gomb található. Más üzemmódban más funkció állítható vele.
Menürendszer
A Sony NEX-7 menüje ismerős más NEX vagy CyberShot gépek felhasználóinak. A főmenüben a képernyőn hat almenü ikon vezeti a fotóst. A számos vezérlőtárcsa és nyomógomb ellenére a fényképezőgép működési módját is itt kell kiválasztani. Mindez kissé nehézkessé teszi a kezelést. Az első a „Felvételi mód” , második a „Fényképezőgép”, ahová olyan funkciók kerültek, mint például a vaku üzemmód, az AF terület, az AF/MF kiválasztás, a tárgykövetés, az arc regisztráció és a kijelzővel, EVF-fel kapcsolatos beállítások. A harmadik kép a képméret címszó alatt a felbontást, a tömörítést fájlformátumokat (RAW, JPEG) választást segíti.
A második sor első ikonja a „Fényerő/Szín” beállításokat teszi lehetővé. Itt beállítható az expozíció korrekció, az ISO érték, a fehéregyensúly, a fénymérés, illetve többek közt a DRO/HDR és a képi effektusok. A következő ikon a „Lejátszásnál” a képek visszanézése szolgál. Végül egy nagy zsákban, a„Beállítások” menüpontban minden, az összes eddig fel nem lelt szolgáltatás és funkció megtalálható - kissé áttekinthetetlenül tálalva.
A külső gombok és a menü funkciókkal ugyan minden beállítható, de valahogy mégis kaotikus a kezelhetőség. A nagy szabadságfok nem járul hozzá a gyors, könnyű, kézre álló, logikus kezelhetőséghez. A Sony mintha nem tudná eldönteni, minek is adja a fő szerepet. Gombok vagy a menü? El kéne határozni!
Fókuszban a fókusz
A NEX-
Egy MILC –hez hozzátartozik a kézi élességállítás is, ami kombinálható az autofókusszal. A közvetlen kézi fókuszálásra is mód van az exponáló gomb félig lenyomásával. Így a gép automatikusan állít élességet(mint elő-beállítás), de ez a gomb nyomva tartásával felülbírálható , és az objektív élességállító gyűrűjét elmozdítva manuális módba kerülünk. Ekkor kézzel pontosíthatunk az élességen. Érdekes megoldás, hogy a normál kézi fókusz az objektívgyűrűvel állítható, és a gyűrűt elfordítva a kép közepét cca 6-szoros vagy cca 12-szeres méretben nagyítja a gép..
Maga a fénymérés a képmező 1200 területén érzékel. A módozatok szokásosak: többpontos, középre súlyozott és szpot.
A sorozat expozíció sebesség a MILC gépek egyik erőssége, hiszen nem kell tükröket mozgatni. De zárszerkezetet igen. Kétféle sebességű sorozat választható a gépen. Átlagos felhasználásra normál üzemmódban 3,5 kép/mp-es sorozatra korlátozták a gépet. A feltupírozott sebesség 10 kép/mp-es ismétlődésre képes, ami igen komoly érték. A 10 kép/mp-es sorozathoz jó kártya mellett is 14-15 RAW kép után számottevően lassult a sorozat. Ingyen nem megy semmi, így ha az elektronika előnyeivel élünk és a tárolt obi torzítás korrekciója be van kapcsolva, akkor 11-12 RAW kép után megállhat a sorozat. Természetesen felkínálja a gép az automata expozíció sorozatot is, 0,3 vagy 0,7 fényértékű lépésekben. A gép ilyenkor három felvételt készít.
A MILC-ek videó képességei is kimagaslóak. Az MPEG-4 nél 640×480 vagy 1440×1080 pixeles felbontások választhatók. Az AVCHD formátum is használható, mely 1920×1080 képpontos felbontást kínál, H.264 tömörítéssel. Egyszerre cca 29 percnyi videó készíthető, és interlace módban 50 kép/mp, progresszív módban 50 vagy 25 kép/mp frissítéssel.
Képminőségre nem lehet panasz. A 24 Mpixel mellet jó felbontást, részletgazdagságot kapunk. Viszont a nagy pixelsűrűség, az ISO 800 fölött, a bekapcsolható 3 féle zajszűrés mellett esetenként egyet-egyet alkalmazhatunk. A gép 1600-nál is megbízható képeket ad. Normál viszonyok esetén szép, telített színekkel dolgozik. Izzólámpa esetén kissé hajlik a vörös tónusok felé.
A RAW felvételek kifejezetten magas minőségi szintet adnak. Én maradnék is ebben, mert a gépi JPG nem ad olyan szép képeket, mint a RAW-ból konvertáltak. (No, de akkor nem lenne szükség a Light roomra és társaira).
Egy SONY egyrészt mindig kitűnik valami elektronikus különleges ínyencséggel, másrészt ma a piacra effekteket kell kínálni a „Nagyérdeműnek”. Ha az ember nem járatos a digitális képfeldolgozás világában, attól még készíthet „egyedi fotókat”. Gazdag tónusú monokróm fekete-fehér, HDR effektek, lágyított fókusz, részleges szín (kék, zöld, vörös vagy sárga meghagyása, többi szín deszaturálása), retro (szépia kis kontraszttal), lágy high-key, élénk színű, Pop Art stb.
Összegezve: a Sony NEX-7 egy igazi MILC, kecses, de jó fogású, nagy tudású, könnyű gép.
Kiváló a képminősége és a felbontása a magas pixelszámból adódóan. Örvendetes, hogy a SONY maradt az 1,5-os szorzót adó APS-C vonalon. Ez biztosíthatja középtávon már bővülő objektívpark használhatóságát. Stabilizátora (érthető módon) az objektívben van. Az AF rendszerre még rá kell dolgozni, mert az Olympus, a Pana és a Nikon osztálytársak fürgébben tornásznak az élességre. A nagy képernyőt időben le kell tiltani, különben akukkal megspékelt övtáskával kell járni. Ugyanis a jószágnak igen nagy étvágya vagy kis kapacitású tápforrása van. A SONY nagyon jó utakon jár a MILC-ek terén a közönség kegyeinek elnyerésében. Ha a gépet még több neki komponált obival toldja meg a vásárló, sok örömöt és jó képeket varázsolhat a csinos kis kaszniba!
Pro Kontra
nagy, fényes, ultra nagy felbontású EVF sorozat legfeljebb + / -0,3 vagy + /-0,7 EV
10 fps sorozatfelvétel üzemmódban komplikált menüszervezés
1080p60/50 videó módban movie gomb könnyű véletlenül megnyomni
PASM mód videofelvétel AF küzd gyenge fényben is
folyamatos AF videó módban korlátozott natív E-bajonettes obik
Várkonyi István