A Szent István körúton, közel a Margit hídhoz találjuk a Myropoliumot, egy kedves kis boltot, mely zöld szigetként bújik meg a környék hangos, lüktető, kipufogó füstös forgatagában. Az üzlet neve illatszertárt jelent, nemhiába. Az ajtón belépve a kellemes illatok mellett szép, igényes környezet és kedves fogadtatás várja az idelátogatót.
A lágy zene és a sok-sok színes kence látványa a polcokon képzeletben máris Provence levendulamezejeire vagy Amalfi citromligeteibe repítene, de máris siet felém Biró Botond Boldizsár, akit a Béterv illatvacsoráján ismertem meg, hogy elmesélje ennek a különleges atmoszférájú helynek, az ő A-tervének, a történetét.
Botond sok mindennel foglalkozott, mielőtt megnyitotta boltját: dolgozott a reklámiparban és színészkedett is. Végül a natúr kozmetikumok és a gasztronómia világa lett a két fő csapásirány szakmai életében. Négy évvel ezelőtt nyitotta meg üzletét azzal a céllal, hogy legyen egy hely Magyarországon, ahol széles palettán lehet natúr- és biokozmetikumokat vásárolni. A hangsúly nem a bión, hanem a természetességen van, áttételesen a rousseau-i “vissza a természetbe” gondolat a bolt alapötlete.
Miközben a tulajdonos mesél, a polcok tartalmát is igyekszem feltérképezni. Pont mellettem a szappanok kaptak helyet, megtudom, hogy összesen 80 féle, köztük két magyar manufaktúra, a Manna és Olivia márka termékei is.
Mindennek megvan a maga helye az üzletben: az egyik oldalon a tusfürdők mellett testradírok, illó- és testolajak sorakoznak, mellettük a hajápolási termékek: samponok, kondicionálók, formázó gélek és a természetes, henna alapú hajszínezők állnak.
A másik oldalon klasszikus és reform testápolási áruk csalogatják a vevőt (ghánai sheavaj, avokádó vaj alapú krémek), illetve az arctisztítás hármasfogatának (tisztítás, tonizálás, hidratálás) nélkülözhetetlen darabjai: köztük 50- féle(!) arckrém. Ha valaki itt nem talál a bőrtípusának megfelelőt, az igazából nem is akar arckrémet vásárolni, mondja nevetve Botond felesége, Judit, aki szintén tevékenyen részt vesz a kis üzlet mindennapjaiban.
Persze találunk még a boltban dezodorokat, fogkrémeket és babaápolási termékeket is. Külön kis részt kaptak a férfiaknak szóló kozmetikumok.
A Myropolium azonban a fő vásártértől kicsit elkülönülő hátsó részben válik igazán illatszertárrá: itt található az a sok-sok illat, melynek egy-egy darabját Botond a Béterves illatvacsorák középpontjába állítja. Összesen közel 100-féle (mono illetve megalkotott) illat várja itt gazdáját természetes parfümök formájában, melyek közül kb. 30-féle az olasz L'Erbolario márkához tartozik.
Szintén itt, a hátsó térben kapott helyet egy nagy teszter asztal, ahol a boltban árult legtöbb krémet meg lehet szagolni, ki lehet próbálni. Semmiképp sem szeretnének zsákbamacskát adni, hangsúlyozza Judit, illetve egy bizonyos terméket több márka kínálatában is fellelhetünk, ezért könnyebbé válik a döntés, ha például az illat vagy az állag elnyeri a tetszésünket a próbaasztalon.
És ha az eddig bemutatott kínálat sem lenne elég, ásványi por alapú bio dekorkozmetikumok (szemhéjpúderek, körömlakkok) is a bevásárlókosarunkba huppanhatnak kis körútunkon.
Miután bejártuk a boltot, még leülök beszélgetni a házaspárral. Érdekel pédául, hogy miért pont a kozmetikumok világa ejtette rabul őket. Judit emlékeztet, hogy a nagy kozmetikai cégek gyakran telerakják a szépségápolási termékeket olyan káros vegyületekkel (pl. paraffin), amelyeknek egyértelműen egészségkárosító hatásuk van, de legalábis nem tesznek jót a bőrnek. Az itteni termékek mindegyike natúr, azaz természetes alapanyagokból készülő kozmetikum, 30-40% bio minősítéssel is rendelkezik. Botond elmeséli, hogy amikor négy évvel ezelőtt a várost járta, csak a nagyrészt multinacionális cégek márkaboltjaiba vagy drogériákba botlott, olyan hely, ami magyar kozemtikumoknak ad helyet, nem márkafüggő, akkoriban még nem létezett. Nem volt könnyű az úttörő szerep, de mára kialakult egy népes törzsvásárlói kör.
A bolt tipikus látogatói általában olyan 30 fölötti tudatos vásárlók, akikre már talán kevésbé hatnak a reklámok, akik élvezik, hogy egy kellemes, szép és családias környezetben keresgélhetnek, miközben az eladók szaktanácsokkal látják el őket. Ez utóbbi ugyanis az, ami máshol nincs: bár az egyik drogéria lánc üzletében már van bio-polc, de ugyan ki mondaná meg a tanácstalan érdeklődőnek, hogy az ő bőréhez melyik kozmetikum a legmegfelelőbb. Sokan eddig csak webshopból rendeltek biotermékeket, de adott esetben szeretnének váltani, csak nem tudják, hogy hol kezdjék el. Itt megnézhetik, megszagolhatják, kipróbálhatják az árukat, és a márkafüggetlenség miatt az eladó sincs arra kényszerítve, hogy egy bizonyos dolgot ajánljon. Aki pedig csak most kezd ismerkedni a natúr kozmetikumokkal, itt láthatja, hogy a természetesség nem jár együtt a puritánsággal: nagyon elegáns csomagolással és finom illatokkal találkozhat itt is. A fiatalabb korosztálynak persze be kell járnia egy rögös utat, amíg rájön, hogy nem biztos, hogy az a jó kozmetikum, amit a TV reklámokban és magazinokban lát, és nem csak azért kell egyfajta boltba járni, mert az divatos. Persze az önálló kereset sem mellékes: ami jó, az az árában is tükröződik, ennek ellenére nem megfizethetetlen. A vásárlók között egyre több a férfi is, meglepően sokan keresnek közülük bio termékeket, elsősorban dezodorokat, tusfürdőket vagy borotválkozási cikkeket, de arckrémet is.
És hogy melyek a legkeresettebb termékek? Ez évszaktól függően is változik, illatok tekintetében télen a mélyebb, édeskésebb, fűszeresebb, míg nyáron a citrusosabb, frissebb vonal a népszerűbb. Általánosságban elmondható, hogy Magyarország még visszafogottabb, konzervatívabb az illatválasztásban, nem szereti annyira az igazán markáns illatokat. A márkák tekintetében a korábban már említett L'Erbolario márka termékei állnak a dobogós helyeken, melyek közül néhányat én is teszteltem, az eredményről egy későbbi cikkben olvashattok majd.
A házaspár egyébként minden új kozmetikumot kipróbál, hiszen fontos számukra, hogy személyes tapasztalat alapján tudják azokat ajánlani a vásárlóknak.
A beszélgetés után még beleszippantok néhány különleges parfümbe, és még mielőtt ismét Provence felé venném az irányt, illat-ittasan lépek ki az ajtón a körút kijózanító valóságába.
Az üzlet címe: 1137 Budapest, Szent István krt. 6.
További információt a boltról itt találtok:
www.myropolium.hu vagy Facebook
Panni
Képek: Colorcam
Ha tetszett, olvasd el ezt is:
Suppe Bistro - Egy hajszál is lehet vastag (gyors teszt)
Haverkodjunk Facebookon is: WWW.FACEBOOK.COM/COLORCAMMAG
Instagram: COLORCAM_MAGAZINE
Kérdésed vagy észrevételed van? Esetleg figyelmünkbe ajánlanál valamit?
Oszd meg velünk kommentben vagy írj a HELLO@COLORCAM.HU-ra!