Milliárdoknál is többet érő kincs az I. Magyar Filmhéten

Megjelent: 2014.10.21. 11:44

Régen ünnepelte úgy magát a filmszakma, mint október 13-án este a Művészetek Palotájában tartott megnyitón, ahol egy 100 éves alkotást mutattak be a filmkészítőknek. Andy Vajna és az Oscar-díjas Szabó István is mesélt a felbecsülhetetlen értékű műről.

filmhet via facebook.jpg

Mindenki izgulhatott, három év telt el ugyanis a legutóbbi nyilvános filmes mustra, a Magyar Filmszemle óta. Ismert rendezők és sztárok figyelték feszülten, mit reagál a hazai közönség a technikailag és forgatókönyvileg is sokat fejlődött magyar filmekre. A MOM Parkban egy teljes héten keresztül lehetett látni a népszerű vígjátékokat és a bemutatás előtt álló alkotásokat. Az esemény megnyitóját a Müpában tartották egy felbecsülhetetlen értékű, 100 éves alkotás bemutatásával.

A tolonc című mű Kertész Mihálynak, a Casablanca rendezőjének egyik első filmje, mely a mozgókép feltalálása után mindössze 19 évvel, 1914-ben készült el és ez az egyetlen fennmaradt film, amiben még Jászai Marit is láthatjuk játszani. A már-már elfeledett Toloncra egy New York-i pincében találtak rá 10 évvel ezelőtt, szinte teljesen szétroncsolódott állapotban, és azonnal a megmentésére siettek. A kópiát hajón szállították át az Óceánon és adták tovább Portugáliában, ahonnan autóval érkezett Budapestre a Duna TV akkori igazgatója, Cselényi László jóvoltából. Kertész Mihály alkotásának megmentésére először egy amszterdami labor vállalkozott önköltségen, ami az első folyamatok után vállalta volna a továbbiakat is, melyre végül itthon került sor. A szakemberekkel folytatott egyeztetések során ugyanis az a döntés született, hogy a külföldről érkezett technológiához szükséges berendezést szerezzék be a Magyar Filmlaborba, így a filmszalagok itthon kerülhetnek felújításra és végül digitalizálásra.

A tolonc via magyarfilmhethu.jpg

A Müpa kis időre egy korabeli filmszínház hangulatát idézte. Minden úgy volt, ahogy egy régi moziban. Felül a vetítővászon, amin megjelent a szöveg, és a színpadon egy szimfonikus zenekar, mely az aláfestő zenét játszotta. Az egyik első felirat, miszerint ’’I am not your father’’ mosolyt csalt az azóta Star Wars filmeket látott közönség arcára. Aztán egyre jobban éltük bele magunkat a szegény lány napjaiba, aki szebb életre vágyik, és akit titkon börtönből szabadult anyukája keres. Érdekes volt követni egy olyan cselekményt, ami a mai történetek egyik alapsablona. Az akkori sztori szebben, emberibben, igényesebben volt kidolgozva, mint az azt követő alkotásoké, amik már arra apellálnak, hogy a néző úgyis tudja, mi fog következni. Számomra nagyon jó kis utazás és hatalmas élmény volt a megnyitó előadás, ami alatt a Pannonia Symphony Orchestra játszotta Pacsay Attila zenéjét. A Casablanca-t is rendező Kertész Mihály – vagyis Michael Curtiz – 100 éves filmjének méltó vetítése volt, ahol még azt is megtudhattuk, hogy Andy Vajna első filmjét a művész által hátrahagyott 16 milliméteres kamerával készítette.

Brigitte 

forrás: fimhet.hu

 Haverkodjunk Facebookon is: WWW.FACEBOOK.COM/COLORCAMMAG

Kérdésed vagy észrevételed van? Esetleg figyelmünkbe ajánlanál valamit?

Oszd meg velünk kommentben vagy írj a HELLO@COLORCAM.HU-ra!

A bejegyzés trackback címe:

https://colorcam.blog.hu/api/trackback/id/tr726812137

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása