"A harag újabb haragot szít"
Három óriásplakát Ebbing határában
amerikai-angol dráma, 115p, 2017
Rendező:
Martin McDonagh
Forgatókönyvíró:
Martin McDonagh
Operatőr:
Ben Davis
Zene:
Carter Burwell
Vágó:
Jon Gregory
Szereplők:
Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwel
Rövid tartalom:
Egy Ebbing nevű amerikai kisvárosban megölnek és megerőszakolnak egy fiatal lányt, de a tettest nem találják. A lány édesanyja úgy dönt, hogy három óriásplakáton provokatív üzenetet küld a helyi rendőrségnek, ami azonnal felpezsdíti a városka életét.
A film szereplői hétköznapi emberek, így a néző rögtön azonosulni tud velük és már az első pillanatban átérzi a problémáikat. Bárki lehet halálos beteg, bárki gyermekének eshet bántódása az utcán, sok nőt bántalmaz a férje, és mindenkit ért már hátrányos megkülönböztetés valamilyen okból kifolyólag.
Ezekre a történésekre mind hajlamosak lennénk érzelemből reagálni, ám a felettes énünk ezt kontrollálja és csak ritkán engedi, hogy így tegyünk. Ebben a filmben azonban nincsenek racionális döntések, minden karakter az érzelmeinek alárendelve hozza meg a döntéseit, mintha nem igazán lenne ott velük az a bizonyos felettes én.
McDonagh a jól kidolgozott karaktereit mesteri ritmusban és zseniális szituációkban állítja egymással szembe, így a film minden egyes perce egy külön kis dráma, ettől érezzük azt, hogy percek alatt telt el a vetítővászon előtt töltött közel két óra. A rendező arra is figyel, hogy a megfelelő pontokon nagyon kifinomult humorral oldja a nézőben a feszültséget, hogy aztán a "kis pihenő" után újabb drámát vigyen a vászonra, kicsavarva az érző ember lelkét. Úgy ül az ember azon a már sokat emlegetett érzelmi hullámvasúton, ahogyan talán még soha. Az ír rendező legalább annyira ismeri az emberi lelket és annak működését, mint ahogy Hitchcock ismerte a félelmet. Minden egyes karakter tökéletes, még a mellékszereplők is tű pontosan ki vannak találva és a színészek úgy játszanak, hogy arra nincsenek is szavak.
Egy kis közösségben, ahol mindenki ismeri a másikat, nem tudják komolyan venni a rendőrséget, hiszen annak tagjai is ott nőttek fel a városkában és együtt játszottak a lakókkal gyerekkorukban. Intézkedéseik látszat intézkedések, komolyabb dolgokkal nem képesek megküzdeni, komolytalan szabálysértésekért bírságolnak és színesbőrűeket kínoznak a kihallgatások során. Mégis tőlük várja az egész város, hogy kiderítsék, ki ölte meg Mildred kamasz lányát, de titkon ők is tisztában vannak azzal, hogy erre képtelenek. Mivel az anya szerint nem tesznek meg mindent, ezért háborút hirdet a rendőrség ellen. Mildredet második megjelenésétől szinte végig munkásruhában, feltűzött, felnyírt hajjal láthatjuk, mintha egy egyenruhába bújt katona lenne, aki küzd az igazáért.
Az eseményeket követve a nézőben is egyre nő az indulat, de a rendező ekkor csapja pofon a közönséget a megbocsátás paradox megjelenésével. Ez a film egyik legnagyobb értéke: a becsületesség és a megbocsátás. Mindenki álarcban van, kevés embert engednek közel magukhoz a városka lakói, de egy-egy drámai pillanatban megmutatják az igazi arcukat, megmutatják, hogy valójában milyen gyengék és sérülékenyek és hogy igenis képesek a megbocsátásra.
A film legérdekesebb karaktere a rendőr Dixon, aki a legnagyobb változáson megy keresztül. A film így talán nem is az életének értelmet kereső Mildredről szól, hanem róla, akinek jelleme óriási utat jár be a film során és egy mihaszna emberből a film legértékesebb emberévé válik, az ő nevéhez köthető a film egyik legnagyobb megbocsátása is.
A Három óriásplakát Ebbing határában kitűnően megmutatja, hogy milyen az, amikor Hollywoodban egy európai rendező szerzői mozit készíthet. Martin McDonaugh kitűnően ért a hétköznapi érzelmek ábrázolásához, amikhez rendkívüli színészeket választ, mint például Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell, akik mind óriásit alakítanak.
Ennek a zseniális munkának a végterméke a rengeteg Oscar- jelölés (Legjobb film, Legjobb színésznő, Legjobb férfi mellékszereplő, Legjobb eredeti forgatókönyv), amiből Frances McDormand a legjobb színésznő, Sam Rockwell pedig a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában azt egy csillogó szobrocskára váltotta. Az pedig biztos, hogy számomra a Három óriásplakát Ebbing határában minden idők egyik legjobb filmje.
Előzetes ITT
Szöveg: Balázs
Mit nézel?
Megtalálták Marilyn Monroe titkos leveleit
Behind the scenes - Legendás filmek kulisszái mögött
Kövessetek minket Bloglovin'-on is, hogy ne maradjatok le egyetlen blogbejegyzésről sem!
Haverkodjunk Facebookon is: WWW.FACEBOOK.COM/COLORCAMMAG
Instagram: @COLORCAM_M és @COLORCAM_WS
Kérdésed vagy észrevételed van? Esetleg figyelmünkbe ajánlanál valamit?
Oszd meg velünk kommentben vagy írj a HELLO@COLORCAM.HU-ra!