Összetéveszthetetlen és megosztó. Ez a két jelző különösen illik az autóra. Sokan sztereotipizálnak és anélkül, hogy valaha ültek volna Smartban, "puncimercinek" titulálják. Holott az autó egyáltalán nem lányos, nevezzük inkább praktikusnak.
Smartozni kicsit olyan, mint Vespázni: egyfajta életstílus. Ha szembe jön egy kolléga, vadul integettek és örültök egymásnak, mint majom a farkának. Az augusztusi Smart napon például rengeteg kiskocsi rohangált a városban, a legviccesebb jelmezekbe bújtatva. A tesztidőszak alatt én is úgy éreztem, hogy a tagjává válok ennek a furcsa közegnek. Élveztem.
Amennyire megmosolyogtató maga az autó, annyira nem sétagalopp a márka története. Nem úgy bukott nagyot a Merci és a Swatch közös gyermeke, mint ahogy tette azt a Fiat a Stiloval. Míg utóbbi csak egyszerűen nem találta meg a piaci rést és jóval a várt eladás alatt teljesített, addig előbbi a ráfordított pénzt nem hozta vissza. Történt ugyanis, hogy konkrétan egy új gyárat építettek miatta, emellett pedig rengeteg erőfeszítést tett a gyártó, hogy sikerre vigye termékét. Számszerűen 3,35 milliárd eurót fordítottak rá. 19-re lapot húzni rizikós, és sajnos nem is bizonyult jó taktikának. Ennek ellenére a modellt azóta is gyártják, sőt rehabilitálták is, így érkezett meg hozzánk az új fortwo.
Az új generációt boldogan üdvözöljük és reméljük még jó darabig velünk lesz e különc gyermek. Különös erőssége, hogy nem nagyon kell konkurenciával számolnia, így aki abszolút a praktikusságra játszik, nem keresgél sokat. Az elődhöz képest nagyobbat terpeszt az új Smart, ez különösen jól áll neki. Megtévesztő, hogy a különbség miatt jóval nagyobbnak hat az autó, pedig hosszában semmi sem változott, maradt 2,69 méter. Igen, így még mindig kijátszhatjuk a minőség faktort az autó keresztbe parkolásával. Pofásodott a pici, szépek lettek az U-alakú lámpák és az új hűtőmaszk is komolyabb kinézetet kölcsönöz neki.
A narancs-fekete fényezés kicsit dobott még a kifejezetten nem átlagos külsőn, a 16-os könnyűfém felnik pedig igazi ragadozóvá tették. Az ajtók pulzáló fényt adnak, amikor nyitjuk az ajtókat. Hátul pedig a kétfelé nyíló csomagtartó még mindig imádni való. A látszat csal. A beltér nem kicsi, sőt kényelmesen el lehet benne férni, tényleg. Belülről nem érezni, mennyire aprók vagyunk a többi közlekedésben résztvevő gépjárműhöz képest. A Smartban használt anyagok szintén erősítik a bohókás érzést, még mindig túlontúl sok a műanyag, de az ajtókon található szövetborítást üdvözöljük. Jó a szemnek és tapintásra is kellemes. Ne várjunk azonban óriási multimédia orgiát. Középen csupán egy apró kijelzőt kapunk. Bluetooth és aux van, így nem kell félredobni az okostelefonokat, már csak azért sem, mert ha navigálni szeretnénk, csak innen tudjuk majd megoldani. Némileg ellensúlyozza a képet, hogy a kormány mögé helyeztek egy amolyan infotainment-konzolt, mely színes, igényes grafikával segít tájékozódni az autó tulajdonságaival kapcsolatban.
Nem titok, hogy a Smartot nem pályára tervezték, így a megyei matricánál többet ne vegyünk rá, 100 fölött ugyanis már kezd instabillá válni, és itt már kezd csökkenni a biztonságérzet is. A 999 köbcentis motor 91 Nm nyomatékkal nem váltja meg a világot, városban tökéletes, büntetni viszont nem fogunk vele az utakon. Másrészt sajnos nehezen tolerálja a rossz minőségű, kátyúval tűzdelt aszfaltrengeteget is. A vezetési asszisztens szépen tette a dolgát, a legkisebb megcsúszást is kompenzálja.
A biztonság fontos kérdés a Smartnal, ránézve kevesen gondolják, mennyire jól teljesít a teszteken. A Tridion névre keresztelt utascella nagyon merevvé teszi az autót, így nem préselődik kartonpapír-szerűen a szerkezet.
Ahogy az elején írtam, a Smart az életérzés és praktikum találkozása. Mindez csinos bohókás jelmezbe csomagolva, melyre a legtöbben felkapják a fejüket. A 260 literes csomagtér pedig igazi teszkós nagybevásárlásokra is alkalmassá teszi. Az ár borsos. Az általunk is tesztelt "Passion" felszereltségű Smartért 4,9 milliót kérnek.
M.
A képek az LG G4 készülékével készültek.
AUTÓ, AUTÓ, AUTÓ
MAZDA 2 - ELINDULNI NÉLKÜLED, NA MÉG MIT NEM!
PEUGEOT 308 SW - EZT A KOMBIT SOFŐRREL KÉREM
BMW I3 (REX) TESZT - ELKERÜLHETETLEN
MERCEDES-BENZ CLASSIC CSILLAGTÚRA 2015 - 570 LÓVAL TOLTUK VÉGIG A FÉL ORSZÁGOT
Haverkodjunk Facebookon is: WWW.FACEBOOK.COM/COLORCAMMAG
Instagram: COLORCAM_MAGAZINE
Kérdésed vagy észrevételed van? Esetleg figyelmünkbe ajánlanál valamit?
Oszd meg velünk kommentben vagy írj a HELLO@COLORCAM.HU-ra!