Sony Alpha SLT-A99 - Dulakodás a dobogón

Megjelent: 2013.02.04. 21:42
Írta: colorcam

A mértékadó külföldi szaksajtó címlapjain egyre előbbre sorolják a Sony modelleket. A tükör nélküli cserélhető objektíves rendszerkamerák, MILC (mirorles interchangable lense camera), bridge és a kompakt gépek kategóriában bizony időnként le is lökdösi a hagyományőrzőket a dobogóról. Sony az APS-C modellek terén komoly választékkal rendelkezik minden géposztályban. A Sony által egyedüliként alkalmazott féligáteresztő, fix tükrös SLT családban, így az Alfa 99-ben (~36 x 24 mm) méretű, teljes kisfilmes képkockára dolgozik. A Sony a tükörreflexes ligában versenyzett már a full frames kategóriában az Alfa 900 és a lesoványított 850-el pl. a Canon 5D Mark II ellen.

SLT-A99V_PG_cover_A.jpg

Az új SLT Alfa 99-es súlycsoportja továbbra is a tükörreflexes gépek osztályában hasonlítható össze... A szokásos Nikon, Canon – egyszer én, egyszer te - tülekedésben a Sony már régen harapdálta az acsarkodók  sarkát. Ezzel a géppel ma már sokkal feljebb üt! A Sony mint az egyik legnevesebb optikai szenzor gyártó  az Alfa 99 SLT-vel először merészkedett a full frames küzdőtérre, ahol a Nikon D800 és a Canon 5D Mark III ellen állították csatasorba. Márpedig, ha a Nikonnak képes legyártani a szenzorait, akkor saját magának is képesnek kell lennie valami jót ebből a know-howból kihozni. No lássuk az Alfa 99-et.

Gép a kézben

Fogásra hasonló, mint a két nagy versenyző gépei. Küllemre – úgy látszik, hogy a Sony már megküzdött az egyéni karakterű váz kialakításával. Robosztus, erőt sugárzó forma. Az SLT rendszerből adódóan megspórolva a pentaprizma helyét egészen szép vázat sikerült tervezni. Itt  kapott helyet a sztereó mikrofon. A két rivális már kitalálta az optimális ergonómiai  kialakítást. Az ergonómusok és dizájnerek a jobbkezesek mutató és hüvelyk- újaira komponált finom motorikus képességeket végsőkig  kihasználták már a vázakon. Így a "bizgentyűk" tekerése, nyomkodása, kapcsolgatására már nem lehetett sok egyéni dolgot hozni a Sonynak, hacsak nem akar  új mutánsokat keresni egy új gépi arculathoz. Jobb híján nem marad más, mint egy kis koppintás. A gép küllemre és fő működtetést tekintve igen sok stílus-jegyben  „emlékeztet” a Nikonra, de van  még egy kis Minolta Dynax íz is. Ha a külcsín ilyen jól sikerült, akkor a belbecs is sokat ígérő lehet. A kinyitható forgatható 3”-os képmegjelenítő remek segítség a különleges felvételi pozíciókban.

sony-alpha-a99-full-frame-slt-unveiled-1.jpg

Kezelőszervek

 A baloldali felvételi üzemmód választó középen a blokkolható tárcsa a szokásos auto, P-A-S-M ismert beállíthatóságokon túl három egyéni program mellett a video, panoráma és scene üzemmódokat is nyújt. A jobboldali kezelőszervek alatt ott virít a ” Progressive steady shot INSIDE” felirat felhívva a figyelmet a Minolta örökségű belső stabilizátorra. Az informatív LCD kijelzés minden expozíciós tájékoztatást kijelez az akku állapotáig. Kivilágítható sötétben. Kisebb mélyedésben kapott helyet két fontos beavatkozó szerv, az ISO és az expo korrekció gombjai.

A fehéregyensúly és a sorozati képsebesség módosításához a meghajtási mód gombja található a gép középpontja felé. Az expozíciós gombot a fő bekapcsoló veszi körül, mint egy gallér. A mutató ujjat lefelé csúsztatva egy forgatható tárcsa, az ellentétes hátoldalon a hüvelykujj ugyanolyan tárcsa működtetésére kap feladatot. A blende és az idő gyors és finom beállítását teszik lehetővé, de programozhatóak. A közvetlen hozzáférésű gombok gyors elérése mellett a hátoldali Fn gombbal a képernyőn érhetjük el ezen funkciók mellett a többi beállítási lehetőségeket.

A piros ponttal jelölt gomb a video működtetésére, mellette az AF/MF lejátszásnál a nagyítás funkciók találhatók. Az AF/MF és az AEL gombokra egyéni programozással több mint 30 funkciót lehet konfigurálni. Alattuk a sokfunkciós joystick gomb pl. a fókuszpontok kiválasztása, illetve a menü mezőben való gyors mozgást teszi lehetővé.

Az Fn gomb aktiválja a megjelenítőn a menüt, vagy aktiválja a kontrol mezőt. A DISP. gomb az alapbeállítási mezőbe juttat. Hatása a képkijelzőn vagy a keresőben is megjelenhet attól függően, hogy melyiket használjuk. A visszajátszás és törlés funkció gombok nem igényelnek külön ismertetést.  A front oldalon jobbra a lencse alatt egy érdekes potméter szerű tekerhető gombot találunk. Erre 31 funkciót programozhatunk rá. Belső gombjával nyugtázható a kiválasztást. Ez különösen előnyős videózás közben, amikor is hangtalan beavatkozást tesz lehetővé felvétel közben.

SLT-A99V_MultiController_A.jpg

Menürendszer

 Az Alfa 99 menüje következetesen viszi a Sony menürendszert, így a sonysoknak azonnal kezes bárány lesz a gép. A 107 menü 21 oldalon van elosztva. A Quick Navi menü igen gyors navigálást tesz lehetővé. A fénykép felvétel menü egy gépvázzal szimbolizált 4 fejezetes egység. Fejezetenként legördülő menüpontokban paraméterezhetjük az ISO, képmód, képminőség, a képarány, a fehéregyensúly, stb. szükséges beállításokat.

A filmszalag piktogram a  videó felvételre utal és két fejezettben vezet a beállításokon át. A képminőség és videó beállítás mellett a hangzások, a szélzaj csökkentés akusztikus javítási is beállíthatóak. A Sony mindkettőben nagy tapasztalatokkal rendelkezik, hiszen a legnagyobb profi TV kamerák szállítója a világon. A fogaskerék jel alatt 6 fejezetben hihetetlenül gazdag almenü készlet található. A Sony itt igazán elemében van. Minden lehetséges elektronikus játékokban alkalmazott opciókkal itt igazán kitombolja magát a vetélytársak bosszantására. Innen adhatunk a több funkcióra programozható gomboknak új feladatokat. Vörösszem javító hatások ki-bekapcsolása, kezelési idők, vezető rácsok aktiválása. Az Fn gomb elérése és sok, sok működési funkció állítható itt.

A visszajátszást mutató téglalapba zárt jobbra mutató háromszög első fejezetben a képek, a másodikban a videó lejátszására ad több menü pontot.

Az SD kártya szimbólum két fejezetre bontja a kártyákkal való manipulációkat. A törlés, formatálás, a kártyahelyek kijelölés, másolások, fotó és video kijelölések stb.

Sony-Alpha-SLT-A99-Portsslots.jpg

Az óra szimbólum az dátum, idő beállítást segíti.

A villáskulcs  négy fejezetében  a nyelvbeállítástól a GPS programozáson át az AF mikro finomhangolás, a HDMI, az USB, az APSC méret, a hangbeállítások stb beállítások érhetőek el. A menürendszer áttekinthető és logikus felépítésével kis gyakorlattal megtanulható.

 Gépkezelés közelebbről

A gép rendkívül robusztus küllemre és valóságban is. A magnézium ötvözetű váz por és fröccsenő víz ellenálló kialakítással. A Canon 5D Mark III és a Nikon D800-nál mégis könnyebb a váz. A gép rendkívül felhasználó orientált és hajlékonyan kézhez, szemhez állítható. A külső gombok közül a felhasználási súlypontok szerint 31 különféle programpontra „customizálható” azaz a felhasználóra szabható a gombok használata. Lesz, aki inkább videózik, vagy az esküvői fotós más prioritást állít mint a természetfotós. A keresőben OLED 2.4 Mdot-os kijelzője kiváló minőségű képet ad, beadva minden gépjellemzőt együtt látjuk a képel. A 3”-os LCD kijelző kinyitható, forgatható és a felvétel, lejátszás üzemmódban éles szép képet ad. Különlegesség az objektív kiemelését oldó gomb alatti poti szerű csendes beállító. A 31 programpontok között hangtalanul lehet manőverezni videózás közben.

SONY-SLT-A99-DSLR.jpg

A portré markolat (VG-C99AM) itt sem hiányozhat, hiszen a profi ligában ez elmaradhatatlan. A markolat külön erőforrást rejt a kezelőszerveket is tökéletesen megkettőzték rajta. Ezt nem volt alkalmunk próbálni, de a képeken kb. a gép fele méretű hatalmas talpast kap a gép.

A logikusan elhelyezett öt külső kezelőszerv, felhasználó igényének megfelelő testre szabásában a képernyőn „kifejtett” Fn és a Quick Navi gombok adnak támogatást. Kis idő ráfordításával teljesen egyéni kombinációk hozhatóak létre. Az SD memóriakártyák tárolási módjai is nagy szabadságfokkal programozhatóak. Kiválasztható, hogy egyiken képek, másikon video információ kerüljön rögzítésre.

Az SLT rendszer nagy előnye, hogy nem kell a tükörmozgással számolni, hogy elmozduljon a zárszerkezet elől. Így csak a zármechanizmus szab határt az expozíciónak sorozatfelvételnél. A 10-12 kép/mp sebesség elérése sokkal egyszerűbben és ami lényeg, olcsóbban valósítható meg.  Igaz, hogy a Nikon és a Canon csúcsmodellek ennél magasabb sebességet is tudnak, kérdés mennyi pénzért?

a99af.jpg

Közepes tűzerőt begyorsítva, a Sony Alfa 99 több fortélyos megoldást kínál a folyamatos, nagysebességű expozíciónál. Alapban 1 es krup faktorral azaz 24x36 mm en 24,3 MP mellett 6kép/mp RAW és/vagy RAW+JPG-t ír a gyártó. A sebesség növelhető, ha megelégszünk 10,3 Mp felbontással 1,5-ös kruppal, akkor 8 kép/mp sebességgel.  JPG finom  vagy RAW-ban fényképezhetünk  19 ill. 21 képig. A Sony által folyamatos telezoomnak nevezett opcióban 4,3MP és 2,4 krup mellet 10 kép/mp sebességgel JPEG képeket készíthetünk. Nyilván kompromisszum, de adódhat ilyen alkalmazás, ahol ez jól jöhet.. (A Nikon és Canon tükör reflexes csúcsgépek azért teljes felbontásban adnak 12-14kép/mp sebességet )

Stabilizátor a gépvázban, Minolta örökség. Kiemelendő a steady shot azaz a szenzor stabilizálás, ami optikai stabilizátor nélküli obiknál segít a kézremegés csillapításában.

Tápellátásra az Alfa 99–et egy NP-FM 11,8Wh kapacitású akkuról etetik. Csak az elektronikus keresőt alkalmazva a CIPA szabvány szerint 410 képig garantált a működés.

Rafinált fókuszrendszerrel operál a Sony mint, mindig minden technikában innovatív pionír volt. Az AF autófókusz rendszer 19/11+102. Bővebben 19 pontos főállású fókuszpontból 11 keresztszenzoros. Egy érdekes sok pontos jobbra és balra szétbontott 51+51 pontos segéd mező támogatja a korábbiakat. Folyamatos AF üzemmódban különösen hatásos pozicionálást  tesz lehetővé. Középmezőben 5 függőleges és közepén 3 vízszintes, jobbra és balra eltolva 6, 6 további érzékelő van elhelyezve. Jobb kiosztásnak tűnik mint a Canon rombusz alakú elhelyezése a kétszámjegyű sorozataiban. A kontraszt és fázis detektálás együttes alkalmazása   AF-D (Depth Map Assist) üzemmódban mozgó tárgyak befogására rendkívül pontos, robusztus prediktív követő rendszer. Hasonló hatékonyságú a Canon 5D Mark III 61/41/5 (41 keresztszenzor, 5 dupla keresztszenzor) pontos rendszere, de a Sony egyszerűbb kialakítású. ony rendelkezik egy érdekes AF beállítási lehetőséggel. AF tartomány korlátozással beállítható, csak a fókuszpontban lévőre koncentráljon és a háttérre ne, azaz jobban elmosható a háttér.

AF-Range.jpg

Extrák

Az Alfa 99 minden lehetséges adatfeldolgozási szoftver trükköt kiaknáz, amit a már digitalizált állapotú információhalmazzal lehet csinálni. Ha meg van a kép, akkor a mátrix halmazokat összeadja kivonja egymás mellé teszi stb. Hogy jelenik ez meg?

Panorámakép, sorozatokat összerakja egymás mellé, beméretezi vízszintesen és függőlegesen is.  Illesztés a közös halmazok alapján X és Y irányú kiterjesztés.

Multiexpo és HDR képeknél a Z irányú építkezést használja ki a szoftver. Az azonos képpontokat különböző intenzitású felbontással összerakva sokkal nagyobb dinamika hozható létre. Különböző képek adhatók össze azonos, vagy különböző prioritással. A HDR -nél  kiégett és alulexponált képek így kompenzálhatóak.

A GPS funkciót fontos még megemlíteni alapban beépítve. Érdekes infó a képekhez, főleg, ha vissza akarunk menni a tájképek évszakok szerinti megörökítésénél. Ettől ugyan nem lesz jobb a kép, de jól hangzik. 

Lopakodás a sötétben

A gyártók tarsolyában sokkal fejlettebb technika van, mint amit éppen a piacra dobnak. Mindaddig, amíg ki nem árulták a korábbi technikát, nem dobnak be új dolgokat. De ha a konkurencia már nem bír magával és az új fejlesztéssel fölözni akar, vagy éppen a terméke iránti lankadó érdeklődés miatt újítást kell bedobni, előbb, utóbb ott a válasz. Jól látható ez, hogy húzzák el orrunk előtt a mézes madzagot, amortizálva a 2-3 éves gépek műszaki tudását, nem beszélve az extrákról és a dizájnról. A korábbi pixelháborút most az ISO taktika vette át.. Itt van pld, a 25 600-as ISO. Most mindenki ezzel jön. Jó dolog a nagyobb érzékenység, de mindennek ára van. A marketing szárnyaló fantáziáját a fizika kényszeríti mosolyszünetre! Ott a zaj! Az a baj! A szoftveresek interpolálhatnak - javító, simító algoritmusaikkal egy darabig. A gatyát hó fehér tisztára lehet mosni, kérdés meddig bírják a szálak, mikor foszlanak el. Valami ilyen dolog ez a zajcsökkentés a képeknél is.

Laborja nincs az egyszerű halandónak, nem is mérni, hanem fotózni akar. Így csak extrém helyzeteket keresve lehet benyomásokat szerezni a saját lőtt képekkel. Kiválasztva a kék óra végét a budapesti esték szép kivilágítású emblematikus épületeihez telepedtünk. Szerényen ISO 12800-el kezdtük lefelé véve az érzékenységet. Ilyen értékhez nem visz az ember állványt, kézből jó idővel és rekesszel csak lehet valamit csinálni. Gondoltuk, de a kitöltés után kissé legörbült a szánk széle. Messze nem értük el azokat az értékeket zaj szempontjából, amit vártunk. Meglepetésünkre végre a Canon a DIGIC 5+-al az 5D Mark III-al azonos ISO-nál jobban oldotta meg a zajkezelést.  Óvatos megfogalmazással az elfogadható képeket kézből inkább az ISO 6400-nál, kaptunk, az esti kivilágított Lánchíd fotózásánál. Szenzorral nem lehet baj, mert a Nikon ezzel szemben jól kezeli a Sony szenzorok zaj kérdését. Sötétben mintha leheletnyi szürke hályog lenne már 12800 -nál a „retina” a CMOS Exmor szenzor előtt. A Sony a felsoroltak szerint igazán fantasztikus és iskolateremtő újításokkal bosszantja és hívja ki a Nikon és a Canon fejlesztőket. Ennek csak a felhasználók örülhetnek, de nem a konkurencia.

Értékelés

A Sony az elektronika felől jön, ők gyártották Japánban az első tranzisztort. A stúdió videotechnika Nr. 1.–ként óriási képfeldolgozási tapasztalattal rendelkeznek. A gépvázba minden fő darabot saját maga állít elő. Fotós Minolta mérnökökkel felfegyverkezve, a Zeiss obikkal kiváló adottságokkal szállhat a ringbe. Az Alfa 99 táj és stúdió munkákra egyaránt alkalmas.  A Sony sok korábbi megoldást kérdőjelezett meg, de komoly válaszokkal is szolgált az újításival. Az innovatív extrák tekintetében elektronikai és szoftver fejlesztő gárdájuk nagy kihívás lesz a másik két „látszerész” számára, akik ugye a szilíciumot a lencse felől hozták a fotózásba. A superior extrák ellenére tapasztalatunk szerint egyetlen el nem végzett házi feladat mégis maradt Ez a magas tartományú ISO-k zajkezelése. Ezt a témát a Nikon és a Canon egyszerűen ügyesebben kezeli. Ma még Alfa 99-nek hívják, azaz egy híján 100. Ha az egyetlen feladatot megoldja a Sony, akkor akár az Alfa 100 névvel helycseréket okozhat a dobogón! 

Várkonyi István

sonya99.jpg

DSC00654_3.JPG

DSC00678 zsz n_3.jpg

DSC00657_3.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://colorcam.blog.hu/api/trackback/id/tr275060564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.