EOS 5DMark III, ha kisült már ide véle!

Fotós megateszt

Megjelent: 2012.12.01. 18:50
Írta: colorcam


 

1.png

…és további alcímekkel fűszerezhetjük a karácsonyi vásár előtt a fotós hangulatot. Az adatlapok első sorai a pixelszámok körül forognak. A korábbi pixelszám háborúban mindig a Canon járt elől. Most fordult a kocka és a két domináns piaci szereplő a rivalizálásban úgy látszik, stratégiát váltott.  A pixelháborúban a Nikon úgy húzott el, a Canon pedig úgy fékezett be, mint a rajzfilmekből jól ismert Kengyelfutó Gyalogkakukk. A Nikon a korábbi óvatos lépegetés helyett megfutott, több száz százalékos pixel ugrást hajtott végre a  D800-al. Több mint háromszorosára emelte a tétet. 

original.jpg

 2.pngA Canon, az 5D III-ban pedig még tíz százalékkal sem emelte a pixelszámot. Egy neves szaksajtó inkább a videó miatti pixelszám korrekcióra utal, miszerint így jobban kapcsolhatóak össze 3x3-as egységenként a kiadódó pixelegységek a HD videózáshoz. Néhány cikk tagadja a nagy pixelszám ”jobb kép” teóriát. Igaz vagy nem, lehet vitázni. A magas pixelszám részletgazdagabb képet ad, de a kisebb felületű pixelek rosszabb jel/zaj hányadosa miatt, alacsonyabb ISO értéken való használattal kell megalkudni. Ugyanakkor, nagy pixelszámhoz minden esetre a meglévő objektív park vonal/ mm-kénti felbontását is felül kell vizsgálni. Biztosítják-e a régi lencséink ehhez a pixelszámhoz a megfelelő leképzést, vagy a jó felbontáshoz cserélhető az obipark?     Alacsonyabb pixelsűrűség mellett, nagyobb fénygyűjtő területtel viszont magasabb ISO érzékenységet lehet kihozni azonos feldolgozó processzor mellett a CMOS lapkáról. A Canon ebben az irányban mozdult, amikor nem emelte a pixelsűrűséget. Az újfejlesztésű processzorral a magasabb érzékenység és jobb jel/zaj viszonyra helyezte a hangsúlyt, emelve a feldolgozási sebességet az előd modellhez képest. No nézzük, hogy is néz ki a kézben a Canon  5D Mark III.

Felépítés

3.pngLássuk a Canon fejlesztőinek új filozófiáját, és magát a gépet. Kézbe véve az első benyomások igen kellemesek. Méreteket tekintve minimálisan nagyobb és picit súlyosabb mint elődje, de az elődre kevésbé hasonlít, inkább a  7D-nél kialakított új váz konstrukcióval mutat nagy hasonlóságot. Jó a fogás, szépen simul a kézbe. Jól elérhetők a kezelő elemek, a biztonsági és javított környezetállósági tulajdonságok tűnnek ki első pillanatra. Minden a helyén van. A korábban bevezetett gyors menü Q  gombja  itt is megtalálható, de eltérő helyen. Jól bevált ez a korábbi újítás. Új, hasznos, gyors elérésű gombok tűntek fel a hátoldalon. A korábbiakat tekintve néhány gomb funkciója megváltozott. 

Canon_EOS_5D_MarkIII_03.jpg

A felvételek nagyítása, a nagyító szimbólumos gomb aktiválása után a mutató újnál lévő tárcsával állítható.  Van értékelő gomb is, ami a minősítő szelekciót segíti elő. A Light Room is átveszi ezt a jelölést a feldolgozáshoz. A menü gomb lenyomásakor a rendszer viszont komoly átváltozáson ment át. Az új menürendszerben, a korábbi fő csoportok alá kis pontokkal jelzett, azonos színekhez tartozó almenük kerültek. Később részletezzük a felépítését.

Első lendülettel,

…az ember izgalmában inkább már lövöldözne. Egy gyors CF kártyával táraztunk be, de mellette ott a lehetőség az SD kártyára is.  Ez nagyon hasznos és használatuk beállítható sok okos funkcióval. Murphyt igazolva, részletesen majd akkor mélyedünk el az erősen megváltozott menüsorba, a használati utasításba, ha végképp nem megy magától értetendően a dolog. De ment, mert jól átgondolt a külső kezelő szervek működése. Az aretálható felvételi üzemmód váltó forgatható tárcsa mellett, a 7D-nél megismerten található a főkapcsoló. Bekapcsolás után a gép gyorsan hadrendbe állt.  A gépet szemünk elé emelve feltűnik az igazi nagy változás, a hatalmas fókuszpont mező.

Fókuszpókusz

  4.png A legnagyobb előrelépést az 5D Mark II-höz képest a fókuszrendszer könyvelheti el. A D1-es top kategóriában jól bevált AF rendszert kapta az 5D III. A korábbi 9 fókuszpont helyett, immár 61-et használhatunk, ezek közül 41 keresztszenzoros (a középső 21 db f/5,6-tól, a két szélső 10-10 f/4-től), illetve a középső függőleges sor belső 5 fókuszpontja f/2,8 vagy jobb fényerejű objektíveknél dupla pontosságú. Izgalmas látni ezt a jól meglépett változtatást. 

AF terület alkalmazása szerint, pontszerű AF, 1 AF pont, 1 AF pont + 4 szomszédos, 1 AF pont + 8 szomszédos, AF zóna (széles terület 9 pozíció), teljes automata (teljes szélesség) választható ki. Az AF pontok kiválasztásához a gép jobb sarkára eső AF mező választó gomb, illetve külön beállításra a joystick, vagy a hátsó gyorsvezérlő tárcsa  is használható. Az AF választó gomb megnyomása után van lehetőségünk a fentebb már ismertetett AF területek kiválasztására.

Canon+EOS+5D+Mark+III+vaz_10101.jpg

AF finomhangolásra

…az előd modellnél is lehetőség volt. Hangolható volt az objektívekhez illesztett autofókusz. Új szolgáltatás viszont az zoom objektívek esetében, a zoom két végállására külön-külön eltolási érték állíthatósága. Választható a finomhangolás az összes objektívre, vagy objektívenként külön-külön értelmeztethető. Az objektív finomhangolása ±20 fokozatban szabályozható front vagy back fókusz kompenzálására.

Fénymérés

5.png…a 7D-ből örökölt elemmel készült. Az előd modellhez képest a fénymérés szintén új, a 63 zónás, kétrétegű iFCL fénymérő modul képviseletében került a vázba. A fókuszon, színen és témavilágosságon alapuló (iFCL -Focus, Color, Lighting) fénymérés - ahogy a nevében is olvasható - a világossági adatok mellett a téma színét, és az élességállítási információkat is figyelembe veszi. A rendszer szorosan együttműködik az AF-érzékelővel. A fénymérés 1-20 Fé között működik megbízhatóan.

Az üzemmódok nem változtak a korábbiakat tekintve, azaz kiértékelő (evaluative): a készülék a teljes képmezőn mér. Részleges (partial): csak a képközép 6,2%-án mér fényt a gép. Nagyobb objektumok fotózásánál ajánlott, ha a főtéma és a háttér világossága eltér egymástól. Szpot (spot): a képközép vagy a kiválasztott fókuszterület közelében, a kép 1,5%-án mér. Portréhoz a középre súlyozott (center-weighted) fénymérést javasolja a gyártó. Itt a gép a teljes képmezőben mér fényt, de nagyobb súllyal veszi figyelembe a képközép eredményeit, a széleket pedig kevésbé.

Ha beindul a motor,

6.png …legalább úgy repeszt, mint a V motorock.  A jó lencse, a jó képérzékelő, a jó képfeldolgozó hardver és szoftver algoritmus pontos összehangolása kell a jó kép készítéséhez. A Canon Dig!C 5+ processzor nagy teljesítményű csúcs képfeldolgozó motor gondoskodik a kiváló és gyors képfeldolgozásról. Az 1D X, az 5D Mark III és a 6 D készül ezzel a processzorral.

 

A Canon 5D Mark III,

7.png …a szürkület kihívója. A Canon a Dig!C 5+  processzorral sokat ígérő a 100 – 25 000 fölé emelt alap ISO, ami  mind alsó, mind felső tartományban bővíthető még. Alul 50, felül 50 000 illetve 100 000 fölé is emelhető az érzékenység. Mi a kiterjesztett magas ISO tartományt gyakorlatban nem használnánk, de papíron éppen jól hangzó marketingfogás. Ami viszont igaz, hogy a 25 600-as tartomány még zaj és színek szempontjából megdöbbenésünkre, egészen jól használható képet produkált. 

Második lendülettel

Biztos, ami biztos, fix EOS EF 50 f 1,4 est tettünk fel a vázra. Felkerült a legendás  EOS EF 24-105 f4 alap és az EF 70-200 f4 könnyű középtele is a vázra. Legközelebb a f2,8-as változatokkal tesztelünk. Gyors elvonulás, és a félig sötét műhelybe, a kép tárgya, a „magyar high tech világ” történelmi kordokumentációja, a hadszíntér. Téma, fókusz(a gyér fényben is van fókusz)-lövés-GÓÓÓÓL! A kép azonnal, fantasztikus színhűséggel ott vakít a félhomályban a nagy képernyőn, megvilágítva a kíváncsi arcokat. Mi lett belőle?  A képernyőn megjelenő kép világos, éles, tökéletes beállítással adta vissza a tárgyak formáját, színét. Az 5D III növelt mérettel és képarányokkal élethű színeket varázsolt a hátlapra. Megváltozott a kijelző felbontása és képaránya is. Különböző fix és automata ISO beállítások mellett emeltük a tétet, azaz sötétebb helyeken sorra lőttük a képeket, változtattuk az ISO-t.  A gép nagyon jól teljesített.

PU4C1519_1.JPG

PU4C1536.JPG

PU4C1498.JPG

A fénycsöves megvilágítás bekapcsolásával az AWB változatlanul a helyzet magaslatán állt. Novemberi ködös műhelyudvar ”csodálatos, festői rendezetlenségét” választottuk folytatásként. Az AWB színhűség itt is megdöbbentően remek volt. A határokat feszegetve az új menü ellenére is azonnal kézre álló módon sikerült a gyors exponálást beállítani.

Sorozat felvételi sebesség

8.png …elfogadhatóan nőtt. Stopperórával ugyan nem mértük, de a Full frame-es gép ( 24x36 ) pörgette a sorozatot,  azaz 5-6 RAW/ sec fantasztikus teljesítményt nyújtott. Mivel kézből dolgoztunk és állványt nem hoztunk, így a többi funkció megértéséhez - túl az első izgalmon, kicsit higgadtabban- egyszer majd visszatértünk a gép és a menü részletesebb tanulmányozásához.

Az 5D III nem rendelkezik saját vakuval, de segédfénnyel sem. A gépről minden felcsatlakoztatott külső ETTL vaku vezérelhető.

Menürendszer dióhéjban,

…kerül ismertetésre, túl az első lövöldözésen és izgalmakon. Sok oldal, a gépkönyv, a Youtube valamint a DPreview részletesen taglalja a menürendszert, így itt csak ízelítőt adhatunk erről.  Ehhez úgy is a gépet kell kézbe kapni és lapozgatva nyomogatni.  A Canon közismert a jól áttekinthető kezelési koncepciójáról. Most kissé több időt és figyelmet kíván a rendszer sokoldalúságának megismerése.

Felvétel menü

A piros mezők a felvételek beállításában segítenek.                                                        

a1.jpg a2.jpg

a3.jpga4.jpg

                                                          

Videofelvétel módban a felvételi menü negyedik aloldalán két menüpont változik, valamint megjelenik egy ötödik aloldal.

 Az AF menü

A lilás színnel jelölt fejezethez érve először azt hittük, bent maradtak valami japán írásjelek, majd rájöttünk, hogy a pálcika ábrák az egyes mozgásformákat ábrázolják. Itt öt alfejezet van.

b1.jpg

b2.jpg

 

 

b3.jpgb4.jpg

Lejátszás menü

A kék színnel a lejátszással kapcsolatos beállítások érhetők el.

c1.jpg

c2.jpg

 

 

 

 

c3.jpg

Beállítások menü 1.

d1.jpg d2.jpgd3.jpgd4.jpg

C. Fn (egyedi beállítások) menü 1.

A egyedi beállítások a felvétel menő individuális beállításait egészítik ki.

e1.jpg 

 

 e4.jpg 

Saját menü

 

f1.jpgf2.jpg     

Az ábrák hatalmas lehetőségek tárházát vonultatják fel a beállítások tekintetében.

Specialitások

g1.jpg                              

Szoftveres képjavító funkció, mely egy tipikus optikai jellegzetességet, az objektívek (főleg a nagylátószögűek) képsarki sötétedését hivatott javítani. A készülék az észlelt objektív alapján automatikusan korrigálja a sarkok vignettálását. A JPEG képeknél, ez a felvétel készítése után azonnal megtörténik, így a kép már korrigálva kerül a memóriakártyára. RAW fotóknál a funkció nem működik, a javításhoz a Canon Digital Photo Professional szoftvert használhatjuk. A fényképezőgép alapesetben csak néhány objektív adatát tartalmazza, további gyári optika vihető fel pár kattintással a mellékelt Canon EOS Utility segítségével.

Csúcsfények árnyalati kiemelése

Ez a funkció egy kis plusz dinamikát visz a képekbe, nem véletlen a D+ ikonjelzés. Feladata , a legvilágosabb képterületek, vagyis a csúcsfények kiégésének megakadályozása úgy, hogy a csúcsfényeken kívül a kép többi árnyalata módosítatlan marad. Bekapcsolása után némileg csökken az érzékenység tartomány. A minimum érzékenység ISO200 lesz, és nem érhetők el a H1 és H2 érzékenységek sem. A JPEG képeknél valóban sokkal jobban jelennek meg a csúcsfények, és részletekből is több marad.

Megvilágítás optimalizáció

Az előbbivel ellentétben ez a szolgáltatás a tónustartományunk alsó végében munkálkodik, célja, a sötétebb területek világosítása (ami persze a módosított képterületen a képzaj növekedését is eredményezi). Mértéke három fokozatban állítható, illetve ki is kapcsolható. 
Ez a beállítás nem használható a csúcsfény árnyalat elsőbbséggel együtt, illetve RAW formátumnál sem választható.

5d-mark-iii.jpg

A géppel rövid időt tölthettünk, így számtalan egyéb jellemzőt még nem tudtunk megismerni, de az általános benyomás nagy lelkesedésre adott okot számunkra. A videózási képességekre külön cikkben térünk majd ki. Mivel a Canon az utóbbi időkben sok szemrehányást kapott az ISO, a zaj, a multiexpo és egyebek hiányosságai miatt, így erre fektet nagy hangsúlyt az új gépnél.

A Canon komolyan vette a kritikákat, és hatalmas lépést tett a fejlesztésben. A gép első kézbevétele és néhány nehezített körülmény alkalmazása során fantasztikus élményt jelentett. Talán olyan volt a korábbiakat tekintve, mint amikor Aladdin kiereszti a csodalámpa  szellemét a lámpácskából. Canon-ék is megdörzsölték a gépeiket és a szemüket is, komolyan ránéztek a vevői kívánalmak listájára, és cselekedtek. Az 5D Mark III, mintha Aladdin lámpácskájából egyetlen fotont se eresztene el abból, amit a lencsék begyűjtenek.   Mintha az Alpok hegymászóinak melegedő menedékházából, a füstös, bűzös hegyi kunyhó  ajtaját kitörve, a tavaszi virágos mező üde friss levegőjébe lépnék ki. Az 5D III áttöri a  korábbi, még jól használható 1600-3200-as ISO határokat. Közel megtízszerezhető ez a korlát, ezzel a géppel. A 25 000 tartomány körül is jó dinamikával és jó zaj értékekkel jellemezhető az új típus.

Az automatikus fehéregyensúly használatánál, a színhűség megdöbbentően természetes érzetet adott még mostoha fényviszonyoknál, és különböző megvilágítások esetén is. A korábbi általános APSC típusoknál megszokott ISO 1000-1600-as  abszolút ”erkölcsi” határ teljesen túllépett ezzel a géppel. Az 5D III–nál nyugodtan bízhatunk az automatikus ISO állításban is.

 A Canon 5D Mark III megjelenése valódi mérföldkő a Canonista és ingadozó fotósok világában, az EOS sorozat történelmében.  A korábbi, best seller 5D II után méltán ragadja el a stafétát az utód. A videó téren külön teszt alá kerül a gép.  A fotósoknál biztos befutó az 5D Mark III, szinte minden fotós műfajban, legyen az természet-, utcai-, riport-, portré-, műtermi fotózás. 

 A Canon jól koncentrált, a megfogalmazott kritikák megoldására. A gépet szó szerint szem előtt tartva, magyarázatot találunk arra, hogy helyes volt megmaradni a korábbi  pixelszám  mellet és a dinamika, a zajcsökkentés, a tovább növelt ISO, azaz a képminőség fejlesztésére  koncentrálni. A multi expo és a nagy szabadságfokú AF lehetőségek pl.: a beállítható követési sebesség a gép sokoldalúságát emelik. A gép minden szempontból kimagasló teljesítményt és nagy élményt nyújt. Bár a Canon igazi remekművet ad a felhasználó kezébe, azért a vevő zsebébe is bokáig nyúl a magas ár megfizettetésével. A mai viszonyok mellett még nyugaton is komoly invesztíció egy ilyen gép a célcsoport pénztárcájához viszonyítva.

A Canon EOS-5D Mark III vázat bruttó cca 990 ezer Ft-ért kínálják. A Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM objektívet is tartalmazó kit ára 1,2 millió Forint. 

A teszt nem jöhetett volna létre a Canon Magyarország és a Camera Kft. segítsége nélkül! Köszönjük!

Várkonyi István

 

ist2.png


A bejegyzés trackback címe:

https://colorcam.blog.hu/api/trackback/id/tr734941661

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.