„Az igazán jó dal egy tábortűz mellett is előadható” – interjú Pierrot-val

A DAL 2015 zsűritagjai csak minimálisan változtak. Továbbra is Rúzsa Magdi, Rákay Philip és Csiszár Jenő döntenek a műsor során a dalok továbbjutásáról. Hozzájuk csatlakozott újoncként Marosi Z. Tamás, vagy ahogy a legtöbben ismerjük, Pierrot. Az EmeRTon-díjas magyar zeneszerző, előadó, dalszövegíró és producer üde színfoltja lett a műsornak, hiszen egyáltalán nem finomkodik, kemény szakmai kritikával illeti a produkciókat. A múltheti adást követően többek között erről is faggattam őt, illetve arról is, mire számít a középdöntőkön, illetve milyen utóéletet lát a DAL-on elindult versenyzőknek. 

dal1.jpg

– Összeállt a középdöntő végleges mezőnye. Hogyan látod, mennyire erős dalok jutottak tovább?

– Az egész felhozatal minőségét nehéz véleményezni. Nem követtem az előző műsorsorozatokat és eközben az is nyilvánvaló, hogy akármi is történik, nekünk az idei jelentkezők közül kell egyet eljuttatni a bécsi színpadra. Általánosan talán kijelenthető, hogy a jelentkezők minden évben egyfajta térképet (vagy kórképet?) mutatnak a magyar popzenéről, így a mostani jelentkezők között is vélhetően ott van a legjobb. Az előválogató előválogatóján is ott ültem tizedmagammal, és már akkor is voltak olyan dalok, amelyeknek a kiesését sajnáltam, és persze olyanok is, amelyeknek a bejutása nekem is öröm volt. Voltak kellemes és kellemetlen meglepetések is, meg olyanok, akik végül a vigaszágról kerültek a harminc közé, mert néhányan technikai okokból kiestek a beválogatottak listájáról. Nyilván nem reális, hogy harminc jogos aspiráns van egy nemzetközi versenyre, de azt hiszem, hogy az alap mezőnyből kialakuló „négyes ajánlatunk” azért csupa ilyenből fog állni, és szerintem abban biztosak lehetünk, hogy a bécsi versenyzőre mindenképpen büszkék leszünk a helyezésétől függetlenül is.

– A zsűri összetételét tekintve elmondhatjuk, hogy te rendelkezel a legnagyobb zenei múlttal és tapasztalattal, hisz több területen is ki tudtad próbálni magad. Ez mennyire segített téged hozzá ahhoz, hogy teljes mértékben objektíven és olyan rálátással tudd a dalokat, illetve az előadókat felmérni, hogy biztos sikerük lehessen kint?

– Nyilván sokat segít a szakmai felkészültség, a tapasztalat, de ehhez a szerepkörhöz talán kell még néhány adottság, aminek talán még nehezebb megfelelni. Nagyon igyekszem, mert a felkérésem szerint zenei szakemberként veszek részt a zsűri munkájában úgy, hogy közben bizonyos televíziós szempontokat is figyelembe kell vennem, hiszen a formátum az egyik legnehezebb, legösszetettebb, az élő show műsor formátuma. A biztos sikert viszont mindezek ellenére nem ígérhetem. Egyrészt azért, mert mint mondtam, a felhozatal adott volt, abból kellett válogatni, másrészt pedig azért, mert épp mint a slágerek írásánál, itt sincsenek jól körülírt szabályok. Az Eurovíziós Dalfesztivál ugyan rendelkezik egy karakterrel, de az elég összetett és instabil ahhoz, hogy egyértelmű legyen, eleve milyen típusú dal lehet sikeres a versenyben. Aztán pedig ott van a nyilvánvaló, zenei témákon átnyúló nemzetközi szimpátia-szavazás, ami simán felülírhat minden számítást. Szóval csak egy dolgot tehetünk, olyan produkciót küldünk ki versenyezni, amely szakmailag biztos lábakon áll, hogy adott esetben egy utolsó helyre kerülve se legyen szégyellni valónk.

dal2.jpg

– Elég sok műből kellett nektek ezt a harminc produkciót kiválasztani, és még van lehetőségük a továbbjutóknak változtatniuk. Mi volt a lényeg: olyan dalokat kerestetek, amik alapvetően már készen vannak, vagy olyanokat, amik ugyan készen vannak, de ha egy picit változtatnak rajta, akkor még tökéletesebb tud lenni?

– Az előválogatón már értesültünk arról, hogy idén a produkciók élhetnek változtatásokkal. Ez egyezett azzal a zsűriben megfogalmazott igénnyel, hogy az esetleg félkésznek érzett produkciókat fel kellene javítani, mielőtt a színpadra kerülnek. Ott volt egy dal, ami ígéretes volt, de érezhetően dinamikátlan és lekerekítetlen. Ezeket az igényeinket már előre rögzítettük. Az azonban nem volt számomra/számunkra nyilvánvaló, hogy az elődöntőkre már formába öntött dalokon is hajlandók lesznek változtatni a szerzők/hangszerelők/előadók. Jólesett, hogy a jószándékú, szakmailag megalapozott javaslatokra mégis sokan hallgattak, sőt voltak olyanok is, akik maguk gondolták azt, hogy érdemes B-változatban is a közönség elé kerülniük a dalukkal. Ezzel izgalmasabbá tették a versenyt és érdekesebbé a műsorfolyamot. És nem utolsó sorban nekünk, bírálóknak is szavakat adtak a szánkba, hiszen egyébként nagyon nehéz lett volna újat mondani azon versenyzőknek, akikkel kapcsolatban egyszer már nyilatkoztunk.

dal4.jpg

– Mi a helyzet az akusztikus változatokkal? Sokan áthangszerelték, másképp dolgozták át a versenyprodukciójukat, s teljesen mást kapunk tőle, mint a műsorban; illetve ha megnézzük például a Leander Risingot, ők a második elődöntőből nem jutottak tovább, viszont a közönség nagyon magas számmal szavazta tovább őket az Akusztikban. Mi lehet a különbség?

– Furcsát fogok mondani: engem nem érdekelnek az akusztikus verziók, miközben meg nagyon is érdekelnének. Egyelőre még egyet sem hallgattam meg közülük, mert nem akarom, hogy bármiben is befolyásoljanak. Azt gondolom, hogy nekem az a feladatom, hogy az elénk tárt „versenyművekkel” foglalkozzak és nem az alternatív változatokkal. Emellett nagyon jó kezdeményezésnek tartom ezt a másodvonalbeli versenyt, mert tovább forognak a művek és többet beszélnek a műsorról is, ráadásul az akusztikus kiállításnál sok dalról és előadóról kiderül a valódi értéke. Hiszen régi igazság az, hogy az igazán jó dal egy tábortűz mellett is előadható.

– Lesz egy előadó, aki majd Bécsben képvisel minket – ez biztos. De a többiek számára milyen lehetőséget látsz, vagy milyen lehetőséget nyújt ez a műsor, akár az utóéletet tekintve?

– Nevezhetjük a helyzetet akár szomorúnak is, de tény, hogy A Dal pillanatnyilag szinte az egyetlen televíziós műsor, ahol egy előadó bemutathatja frissen elkészült dalát. És ezt jó esetben akár többször is megteheti, ha sikeressé válik a zsűri és/vagy a közönség előtt. Ha ehhez hozzákapcsoljuk a sajtó hullámverését és a Petőfi Rádiós játszásokat, akkor azt mondom, hogy kis ügyességgel már egy elődöntőn kieső produkció is hatalmas publicitást, ezzel lendületet kaphat a műsor által. Az árnyoldalon ott a zsűri és az ő véleménye, amelyet le kell nyelni, de ez persze akár további bónuszt is jelenthet, nem feltétlenül kemény bírálatot. Mindenesetre ez egy verseny, itt nincs más lehetőség. A sikereknek pedig már csak azért is megágyaz a műsor, mert óhatatlanul is slágergyanús, rádióbarát felvételeket szűrünk ki a jelentkezők közül, ezzel felkeltve a figyelmét a többi rádióállomásnak és a koncertszervezőknek is. És még valami: a televíziós tehetségkutatóknak nem csak az a baja, hogy nyakra-főre ontja az új sztárokat, hanem hogy immáron egy bő évtizede csak egyetlen típusú előadót gyárt: énekeseket. A Dal megadja a lehetőséget, hogy zenekarok, formációk tűnjenek fel és végre ne csak ismert slágereket halljunk, hanem jól megírt saját szerzeményeket, újdonságokat.

dal3.png

– Mit vársz a jövőhéttől a produkciókat tekintve? Mire számítasz?

– Egy kiélezettebb versenyre számítok. Arra, hogy már mindenki, így a közönség számára is nyilvánvaló lesz, hogy egy konkrét irányba tartunk. Emellett azt várom, hogy a produkciók újra elszórakoztatnak mindenkit, és nem csak azzal, hogy ismét halljuk őket. Hanem mert érezhető lesz, hogy ez egy organikus műfaj: ha változhat, változik, idomul, alakul. Azt hiszem, hogy ez mindenkinek jót tenne, nézőnek és előadónak egyaránt.

Napsugár

 

Haverkodjunk Facebookon is: WWW.FACEBOOK.COM/COLORCAMMAG

Instagram: COLORCAM_MAGAZINE

Kérdésed vagy észrevételed van? Esetleg figyelmünkbe ajánlanál valamit?

Oszd meg velünk kommentben vagy írj a HELLO@COLORCAM.HU-ra!


írta
colorcam
megjenelés
2015.02.16.    08:30
hozzászólás
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://colorcam.blog.hu/api/trackback/id/tr447175425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.